Tuesday, June 9, 2009

KETENANGAN

Setelah dua hari tidak ke sekolah kerana telah berjanji untuk menghabiskan masa di rumah bersama-sama keluarga.
Rutin harian memastikan rumah dimop dan disapu baik di luar rumah mahupun di dalam rumah telah saya lakukan sehabis tenaga..................rasa ketenangan melihat kawasan rumah sentiasa bersih.Waktu-waktu inilah dapat berpeluang membersihkan keseluruhan kawasan rumah.
Suami telah mengambil cuti selama dua hari dan saya telah berpeluang menemaninya meracun rumput di kebun belakang rumah.Kemudian saya meminta suami meracun di bawah pokok durian,mematikan pokok-pokok kecil dan rumput yang agak panjang.

Seusai meracun,saya terus naik ke rumah dan bermulalah operasi bersama-sama dengan anak.Alhamdulillah mendapat anak yang rajin menolong tatkala cuti panjang ini.Tanpa disuruh mereka menjalankan tugasan masing-masing.

Sebelah petang, suami mengajak saya menemaninya untuk memesin kawasan kebun.Mula-mula nak juga belajar memesin rumput tetapi suami tidak mengizinkan.Cukuplah dia sahaja yang melakukannya.Saya sekadar disuruh menebang pokok-pokok kecil dengan menggunakan parang.

Kemudian, saya mengambil kesempatan membersihkan kawasan rumah emak dan ayah.Semalam bersama-sama dengan anak dan anak saudara, saya mengerah mereka membersihkan dalam rumah nenek mereka.Masing-masing begitu rajin dan tersenyum melihat rumah datuk dan nenek mereka bersih.Lalu saya mengingatkan mereka,jika kerja dilakukan secara bergotong-royong, semuanya dapat dilaksanakan dengan cepat dan masing-masing merasa kepenatannya.Along hanya sekadar tersenyum sahaja dengan apa yang saya ungkapkan.

Pena kasih:Ketenangan hati lebih lebih terasa tika kita mendekati diri kepada ALLAH.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails