Friday, June 26, 2009

TIDAK DIKENALI

Sepanjang perjalanan pulang dari maktab yang mengambil masa lebih kurang 20 minit banyak meninggalkan kenangan kepada kami.Bersembang-sembang dengan pelbagai cerita yang menarik semasa di kelas apatah lagi apabila diadakan mikro teaching.Melihat gelagat rakan-rakan yang menjadi anak murid menggelikan hati.Kadang-kadang yang menjadi guru terpaksa menahan diri untuk ketawa.Maklumlah pensyarah memerhatikan sahaja cara kami mengawal kelas.

..................akhirnya tidak disedari kami sampai juga ke destinasi yang dituju.Rumah sewa menanti kepulangan kami.Di sebelah rumah kami, diduduki guru-guru lelaki.Kami mengambil peluang untuk meminta pertolongan mereka jika mereka ke kedai.Menjadi mangsalah guru-guru lelaki.Tapi alhamdulillah, mereka sanggup membantu kami.

Kumpulan kami sebenarnya terdiri daripada mereka yang pernah bekerja sebagai guru sandaran malah ada yang telah beristeri dan bersuami serta mempunyai anak.Sudah tentulah pelbagai cerita yang mereka kongsi bersama kami.

..............tanpa disedari rupanya setiap kali saya dan rakan pulang, kami sering diperhatikan oleh seorang jejaka yang tidak dikenali.Berhampiran rumah sewa kami adalah rumah askar.Sehinggalah suatu hari, jejaka itu datang ke rumah saya dan bertanyakan tentang saya daripada seorang pelatih maktab yang tinggal berhampiran dengan rumah kami.Saya tidak mengenali langsung jejaka tersebut.Sejak itu, saya takut untuk bersembang-sembang di luar rumah.Rupa-rupanya jejaka itu ingin mengenali saya.Yang baiknya, pelatih maktab itu telah berterus terang dengan jejaka tersebut mengatakan kebanyakan daripada kami adalah tunangan orang.Selama seminggu jejaka itu sering datang ke rumah saya untuk bertemu dengan saya..............tapi saya mematikan diri di dalam rumah.Takut..................

Akhirnya perkenalan itu berakhir di situ sahaja kerana tiada balasan cinta daripada saya.Memang tidak dinafikan terlalu banyak dugaan yang saya hadapi sepanjang kami berada dalam alam pertunangan.Alhamdulillah, semuanya dapat kami tanggani dengan baik.
Kepada Allah sering saya titipkan doa agar pertunangan kami berakhir dengan baik.

Pena kasih: Pernah ditaburkan dengan pelbagai fitnah semasa di alam remaja tapi alhamdulillah kalau kita berada di pihak benar, Allah akan sentiasa melindungi hambaNya.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails