Saturday, June 6, 2009

SALAH SANGKA

"Mama.................ada orang masuk kebun kita,"kata Haziq.Saya pun menjengah ke luar dan melihat gelagat seorang lelaki yang membawa kayu dan dua bungkusan bersama-samanya.Kehadirannya itu telah membuatkan saya tertanya-tanya.Siapakah gerangan lelaki yang tidak dikenali semudah itu memasuki kawasan kebun saya tanpa sebarang kebenaran.

............tidak semudah itu untuk saya hampiri lelaki itu.Lebih-lebih lagi ketika itu suami tiada di rumah.Saya hanya memerhatikan sahaja dari celah-celah tingkap sementara Haziq memerhati dari luar.Persoalan demi persoalan terus bermain di minda saya.Kemudian saya meminta anak saya memerhatikan nombor van si lelaki itu.Anak saya takut untuk menghampiri van tersebut.

.............Akhirnya persoalan itu terjawab apabila kami dimaklumkan bahawa gerangan itu selalu memasuki kawasan kebun saya apabila saya tiada di rumah terutama waktu pagi.Rupa-rupanya gerangan itu memikat burung tekukur.Saya ingatkan orang hendak mengukur sempadan kebun yang menjadi pertelagahan sejak akhir-akhir ini.

Pena kasih:Tidak suka mengambil hak orang kerana punya prinsip hidup hak sendiri tetap hak sendiri kerana tidak pernah menjadikan hak orang seperti hak sendiri.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails