Friday, June 19, 2009

SIMPANG LIMA DARAT,MUAR

Selama satu tahun berada di Simpang Lima Darat,Bukit Gambir menimba pengalaman sebagai guru sandaran meninggalkan kenangan yang pahit dan manis.Saya tinggal dengan keluarga angkat ketika itu.Rata-rata penduduknya berketurunan jawa, memberikan sedikit kesulitan untuk saya berkomunikasi.

Pernah terjadi, ketika saya ke sekolah yang jauhnya hanya 500 meter dari rumah keluarga angkat dan hanya berjalan kaki telah terserempak dengan seorang mak cik yang sudah berumur.Beliau bertanya dalam bahasa jawa yang tidak difahami.Akhirnya saya dimarahi lalu saya memaklumkan bahawa saya orang Melayu dan tidak memahami bahasa tersebut.Sedih betul ketika itu.Terasa begitu asing sekali saya ketika itu.Mulalah teringatkan emak dan ayah di kampung.Tidak sedar berlinangan air mata mengenangkan nasib ketika itu.

Kemudian,saya mengajar murid-murid Tahun Tiga.Sekali lagi saya diduga.Saya mengajar mereka mata pelajaran Bahasa Melayu.Saya meminta seorang murid menyebut perkataan berdasarkan apa yang saya tunjukkan(dahan).Dia menyebut dalam bahasa jawa yang tidak difahami oleh saya.Akhirnya saya terpaksa rujuk kepada guru-guru lain.

Pena kasih:Pengalaman yang amat berharga kepada saya.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails