Wednesday, June 24, 2009

GERAM

Hari ini ke sekolah bersendirian.Selalunya suami akan menghantar tetapi disebabkan saya ada perjumpaan bersama guru besar,suami meminta saya memandu sendiri kereta.............hampir empat bulan tidak memandu terasa begitu malas untuk memegang stering.Hendak tak hendak terpaksa juga melakukannya.

Jam 6.20 pagi telah meninggalkan rumah.Sampai di sekolah, pintu gate tidak dibuka lagi.Mulalah naik angin.Terpaksa meletakkan kereta di luar kawasan sekolah.Akhirnya melalui pintu kantin dan mencari pengawal keselamatan.Motosikal ada tapi orang entah di mana.Ketuk pintu tiada sahutan.Mulalah pelbagai andaian bermain di minda."Kalau nak kerja, buat cara kerja yang betul.Ni, tak .Ada sahaja buat masalah.Bukan sekali dua kali,dah lebih dari itu.Terlalu banyak kami beralah.Sepatutnya jagalah periuk nasi sendiri."Itulah yang terdetik di hati ini.Anak-anak murid dah ramai yang sampai....................susah betul.Lantas menelefon penyelia bertanyakan ke manakah perginya pengawal keselamatan yang telah diamanahkan untuk menjaga kawasan sekolah.

......................semangat berkobar-kobar untuk buat kerja terbantut.Hari semakin terang.Ibu bapa tertanya-tanya kenapa pagar tidak dibuka lagi.................geram ada dan bermacam-macam lagi yang bermain di fikiran ini.Memang kami terlalu banyak bersabar dengan kerenah para pekerja.Pertemuan telah dibuat beberapa kali.Perbincangan telah dilakukan.Peringatan telah dibuat berulang kali tapi masih bersikap di takuk lama.Membosankan.Prinsip saya, saya tidak suka bercakap berulang kali.Masing-masing sudah tahu tugas masing-masing.Buatlah apa yang telah diamanahkan.

Baru nak bawa kereta terpaksa park di luar.Geram pun ada.Bukan apa, kadang-kadang baru sampai sekolah dalam keadaan happy, ada aja yang cerita yang disampaikan.Itulah inilah.Itulah yang saya tidak suka.Pada saya, waktu pagi mesti ceria.Cerita yang disampaikan biarlah menarik di dengar dan bukannya menceritakan hal orang.Suami memang faham cara saya.Pagi, waktu yang tenang dan mesti happy.Anak-anakpun faham cara saya.Mereka akan sentiasa menceriakan saya pada waktu pagi.
ma
Pena kasih:Mama, ni manjalah dengan ayah.Sekali-kali biarlah mama bawa kereta.Mama bukan apa, Mama nak berselawat sepanjang ayah menghantar.Itu yang membuatkan mama tenang di waktu pagi.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails