Thursday, June 18, 2009

MERAJUK

Masuk kereta.Anak lelaki terus bercerita dengan penuh semangat untuk turut serta dalam satu perkhemahan yang akan diadakan pada hari Jumaat ini.Lantas,saya menjawab mana surat yang mengatakan ada program pada hari Jumaat ini dan dianjurkan oleh siapa?Anak terus bercerita dan mengeluarkan cebisan kertas yang tercatat di atasnya peralatan yang perlu dibawa.

Namun surat yang diminta tiada dan hanya dimaklumkan begitu sahaja.Terus saya katakan, mama tidak akan izinkan 'adik' pergi sekiranya tiada hitam putih.Terdiam sebentar dan bergenang air matanya.Mama tetap tidak mengizinkan kamu pergi.Kalau apa-apa berlaku, tiada siapa yang hendak bertanggungjawab."Kalau ada hitam putih, mungkin permintaan adik akan mama pertimbangrkan."Sekali lagi dia diam dan merajuk.

Pernah anak lelaki meminta izin untuk bermain bola sepak di padang Segamat.Sekali lagi saya tidak benarkan kerana faktor keselamatan.Bukan anjuran sekolah tetapi atas perbincangan dengan rakan-rakan dan setiap orang dikenakan bayaran sebanyak RM2.00.Semata-mata mengikut kawan.

"Justeru, saya katakan ayah telah menyediakan padang di sebelah rumah kita.Walaupun tidak besar seperti padang sekolah tapi cukup untuk kamu main dengan rakan-rakan sekampung.Sudah cukup untuk kamu berlatih.Mengeluarkan peluh."Lalu dijawabnya,ayah buatlah padang untuk bermain futsal.Kami berpandangan dan tersenyum dengan gelagat anak lelaki yang seorang ini.Banyak sangat impian dan permintaannya.

Cuma saya kagum dengan anak lelaki saya.Setiap kali keluar bandar ada sahaja duit RM1.00 dikocek seluarnya.Katanya,senang untuk didermakan kepada sesiapa yang dilihat agak susah atau setiap kali singgah di masjid akan dimasukkan duit tersebut di dalam tabung masjid.
Selalu mendoakan agar apa yang dibuat ini akan berkekalan sampai bila-bila.

Pernah sekali, apabila kami ke pasar ramadhan, terlalu pantas dia berjalan.Rupa-rupanya dia
menghulurkan derma kepada orang yang memerlukannya.

Pena kasih:"Ma, kalau kita dah besar nanti dan dah bekerja, kita nak tolong orang yang hidup susah.Itulah impian anak saya.Mudah-mudahan apa yang tersemat dihatinya itu,akan terus berkekalan.Insya Allah.

1 comment:

kamarularifin said...

alhamdulillah...mudah mudahan niat murni anak saudari akan tercapai....insyaallah

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails