Thursday, June 11, 2009

TUNTUTAN SI KECIL

Pagi lagi si kecil berusia 3 tahun menelefon.Meminta diambil untuk ke Melaka.Kasihan Hapiz.Itulah hakikatnya apabila bercerita di depannya tentang cadangan untuk ke Melaka. Yang pastinya dia akan menuntut janji untuk ikut Pak Udanya.Bukannya kami tidak hendak membawanya tetapi disebabkan sebelum ke Melaka, si kecil meragam, menangis kerana tidak mahu mengikut.Justeru,kami mengambil keputusan tidak perlu bawanya kali ini.Rupa-rupanya si kecil masih ingat tentang perkataan Melaka.Dengarnya, masih menunggu Pak Udanya untuk di bawa ke Melaka.

Kemudian,Pak Udanya menelefon dan berjanji pada petang ini akan membawanya ke pasar malam di Bukit Siput.Nampaknya si kecil ini setuju dengan cadangan Pak Udanya..................ragam budak-budak.Terlalu manja dengan Pak Udanya.Malah tidak mahu berkongsi manja dengan adiknya setiap kali Pak Uda cuba mendukung adiknya.Mulalah dimarahinya Pak Uda.

Si kecil ini,sebenarnya banyak berada di rumah kami semenjak dilahirkan.Ibu bapanya yang bekerja di hospital Segamat berulang dari rumah kami sebelum menduduki rumah sendiri di IOI.Pak udanyalah yang banyak menjaga malah adakalanya tidur bersama si kecil ini.

Melihat keletah dan ragamnya seolah-olah si kecil ini berusia 5 tahun.Setiap patah perkataan yang diajar dalam bahasa Inggeris oleh Pak udanya menjadi ingatan sehingga kini.

Kanak-kanak adalah umpama simen basah dan setiap orang yang jatuh ke atasnya akan memberi kesan kepadanya.(Beecher)

Pena kasih: Kadang-kadang kami rindukan kemanjaan dan keletahnya.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails