Wednesday, July 1, 2009

PANTUN

Apabila sebut sahaja untuk mengajar mata pelajaran muzik,sayalah orang pertama yang akan menolaknya.Pernah juga dipaksa mengajar mata pelajaran tersebut tetapi saya dengan mudahnya menggunakan kaset dan meminta murid menyanyi mengikut rentak dan irama kaset.Untuk menyanyi, lagu Negaraku bolehlah tapi yang lain-lain saya terpaksa mengalah.

Pengalaman belajar muzik di maktab dengan menggunakan peralatan rekoder sahaja.Terkial-kial jari jemari ini hendaklah menggayakan not-not yang diajar.Mencuba berulang kali tapi diketawakan oleh pensyarah.Terasa malu kerana itulah kelemahan saya.Memang saya tidak boleh menyanyi apatah lagi bermain alat muzik.Nak tak hendak belajar juga walaupun pelajaran tersebut tidak diminati.

Semasa kelas muzik juga, pensyarah tersebut meminta setiap pelajar mencipta sebuah pantun.Apabila tiba giliran saya,pantun yang saya buat dan berakhir seperti berikut:

"Datang ke maktab mencari ilmu"
"Bukan tempat mencari pasangan"

Semua pelajar ketawa apabila selesai sahaja saya melafazkan pantun tersebut dan bertepuk tangan.Biasalah pensyarah lelaki terutama yang mengajar muzik, jiwanya begitu sensitif.Lalu direnungnya wajah saya.

Nampaknya awak nak mengenakan saya.Betul tak?
saya tidak berniat seperti itu,encik.
Lepas ni, saya nak jumpa awak di bilik saya.Sebagai denda kerana mencipta pantun
seperti itu.
Baiklah,encik.Saya akan ikut encik ke bilik.Encik nak denda, dendalah.

Lantas saya bersama Kak Zah mengekori pensyarah tersebut ke biliknya.

"Apa tujuan awak mencipta pantun seperti itu?"
"saya tidak mempunyai apa-apa tujuan.Tujuan utama saya ialah untuk mencari ilmu
dan sekurang-kurangnya pantun ciptaan saya itu akan mengingatkan diri saya."
Betul, awak tidak bertujuan apa-apa.
Ya, encik.Tapi salahkan saya melafazkan pantun seperti itu.Saya tidak bertujuan untuk
memperli encik.Kenapa encik beria-ia sangat hendak berjumpa saya hanya kerana
pantun tersebut.
"Awak, seolah-olah memperli saya."
"saya tidak memperli sesiapa.Tetapi kenapa encik terasa sangat."

Pensyarah tersebut terus terdiam apabila saya menceritakan kedudukan sebenarnya.O.K sebagai denda saya hendak awak menyanyikan saya sebuah lagu,jika tidak saya akan gagalkan awak........encik, kalau nak gagal, gagalkanlah.Saya tidak akan menyanyikan untuk encik.Saya tetap dengan keputusan saya.

Sejak itu, saya berasa malas untuk ke kelas pensyarah tersebut.Kalau pergi pun, bukan dengan rela hati tapi memikirkan tanggungjawab sebagai pelajar, dilangkahkan juga kaki ini ke kelas tersebut.

Dunia ini terlalu kecil.Tidak sangka setelah hampir sepuluh tahun meninggalkan maktab, saya terjumpa pensyarah tersebut di rumah saya.Rupa-rupanya jiran sebelah rumah saya berkahwin dengan anak saudaranya.Saya pun mengenalkan diri kepada pensyarah tersebut dan menceritakan tentang peristiwa pantun tersebut.Teringat juga pensyarah tersebut dengan pantun itu.Ketika itu, pensyarah itu menjadi guru besar di salah sebuah sekolah di negeri Sembilan.Mendoakan agar pensyarah tersebut menemui kebahagiaan bersama keluarganya.


Pena kasih: Banyak kenangan manis dan pahit semasa di maktab terutama dengan pensyarah.










No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails