Tuesday, June 23, 2009

KILANG

Apabila emak menyebut tentang masalah kilang yang beroperasi di Segamat berkemungkinan ditutup atas sebab-sebab keadaan ekonomi yang tidak menentu ini mengingatkan saya ketika saya bekerja di kilang Taiko dan Asahi.Sehabis menamatkan persekolahan menengah saya bersama-sama kawan mencuba nasib bekerja di kilang dan permohonan kami diterima.

Sejak itu,bermulalah rutin kami bangun pagi dan balik jam 5.00 petang.Terasa begitu penat dan membosankan.Di Taiko saya telah dilantik sebagai "line-leader" dan di Asahi saya pula ditugaskan di bahagian QC.Di sini saya bertemu ramai kawan.Begitu happy sekali ketika itu.Maklumlah, sekali-kali dapat bertemu dengan orang ramai.

Ternyata semacam sesuatu yang terbuku di hati ini.Apakah saya akan berterusan begini?..................penumpuan kerja terjejas buat seketika.Saya lebih banyak termenung mengenangkan di mana arah tuju saya yang sebenarnya.Akhirnya, ternyata rezeki itu tetap ada pada saya.Sejak kecil, cita-cita untuk menjadi guru tetap tersemat di hati ini.Selain guru saya juga bercita-cita untuk menjadi jururawat.Sedaya upaya untuk mengubah nasib keluarga ketika itu.Ketika termenung itulah, ayah membawa berita yang amat mengembirakan saya.Alhamdulliah,impian dan cita-cita tercapai juga akhirnya.

Pernah menjadi guru sandaran di SK Gemereh dan Simpang Lima Darat, Muar sedikit sebanyak telah memberikan satu pengalaman yang amat bermakna kepada saya.Ternyata pekerjaan itu bersesuaian dengan jiwa saya.

Kemudian saya bercita-cita untuk menjejakkan kaki ke menara gading.Alhamdullilah, impian untuk merasai kenikmatan belajar di kampus dapat juga dirasai.Syukur kepada Allah,mendengar rintihan hambaMu ini.
Kadang-kadang suami selalu berkata,mama ni apa yang dikehendaki selalu dapat.Setiap permintaan yang dikehendaki akan diperolehi sama ada cepat atau lambat.Alhamdulillah, semuanya itu keranaNya.Sentiasa mengingatiNya.Sentiasa menyebut namaNya.

Pena kasih: Pernah dipujuk Supervisor supaya tidak berhenti kerja dan dijanjikan kenaikan pangkat.Ternyata saya bukan mudah untuk dimakan pujukan.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails