Thursday, June 25, 2009

ORIENTASI 88

Syukur alhamdulllah, surat tawaran ke MPKI diterima.Masa yang diberikan terlalu singkat lantas bersiap sedia untuk meninggalkan bandar Segamat dan menuju ke Perak.Linangan air mata meninggalkan keluarga yang disayangi masih terbayang lagi.Tidak mahu menoleh kebelakang lagi dan inilah peluang untuk saya mengubah corak hidup keluarga.Terima kasih emak dan ayah yang sentiasa ingin melihat anak-anak berjaya.

................bermulalah hidup bersendirian tanpa emak dan ayah disisi.Hanya kawan-kawan sebagai teman saya ketika itu.Mereka telah menjalani orientasi tiga hari lebih awal dari saya.Saya kelewatan mendaftar ketika itu.Bertemu dengan rakan-rakan yang tidak dikenali.Soalan pertama diajukan:

"Apakah perasaan saudari apabila menerima surat tawaran ini?"
Tentulah saya berasa gembira dan inilah yang ditunggu-tunggukan.
"Bagaimana pula perasaan saudari meninggalkan emak dan ayah di kampung?"
Ternyata saya tewas dan tanpa disedari berlinangan air mata .Menyentuh soal keluarga menyebabkan perasaan saya begitu sebak.
Lantas mereka meminta maaf kepada saya.
Bermulalah minggu orientasi untuk saya selama seminggu.

......................kehidupan di sini mengajar erti kasih sayang.Terlalu merindui keluarga dan inilah pertama kali saya meninggalkan keluarga.Bermulalah episod hidup sebagai bakal guru ketika itu.
Alhamdulillah saya mempunyai ramai kawan dan kami menyewa di Taman Cempaka.Kesibukan kami,mengubat kerinduan kami.

................Justeru,teringat saya ketika hari terakhir minggu orientasi.Berkumpul di dewan dan berjumpa dengan ramai pensyarah.Seorang pensyarah menyapa saya.Nampak muka macam sedih aja.Lantas dijawab oleh saya."memang sedih, encik.Terlalu banyak yang diingati dan dirindui.Sejak itu, pensyarah tersebut sering menyapa saya.

................teringat lagi ketika saya sedang melakukan dubbing suara untuk satu kerja projek.Bersama-sama dengan kumpulan yang seramai 4 orang dan seorang pensyarah X yang dikenali ketika di dewan,kami mula melakukan tugasan.Menggunakan suara saya sebagai suara latar.Glamour ketika itu.Tak disangka ketika saya sedang duduk di kerusi bersama dengan Kak Zah,rupa-rupanya pensyarah itu berada di belakang saya.Melihat gelagat kami.Lantas begitu mudah tangannya diletakkan di bahu saya.Lalu saya merenung mukanya dengan perasaan marah.Sejak itu hilang rasa hormat saya kepadanya.Malah saya cuba mengelakkan daripada bertemu dengannya.Ternyata dia perasan perubahan sikap saya.Tidak pernah badan ini disentuh oleh sesiapa dan begitu berani dia bertindak seperti itu.Ituah kata suara hati ini.

Lantas dirisiknya kepada teman-teman saya akan perubahan saya.Kawan-kawan mengatakan saya sudah bertunang dan cara encik melakukan kepadanya memang tidak disukainya.Sebenarnya ketika itu, saya belum bertunang lagi hanya untuk mengelakkan daripada diganggu.So tiada pilihan lain melainkan mengatakan kami sudah bertunang dan ada yang menipu mengatakan sudah berkahwin.Tektik kami ketika itu.Pensyarah X tidak percaya dengan apa yang diperkatakan oleh kawan saya.Cuba untuk menggangu lagi.Ternyata setiap percubaannya itu menemui kegagalan.

Pena kasih: Nampak mudah didekati tapi mempunyai ketegasan yang tinggi.



No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails