Wednesday, June 10, 2009

JAM TANGAN

Membelek-belek jam tangan di salah sebuah kedai di Melaka mengingatkan saya kepada kisah lampau.Ketika berusia 21 tahun lalu.Saat cincin di sarung di jari dan dihadiahi seutas jam tangan sempena pertunangan.Banyak ranjau dan duri diharungi untuk mencapai ke tahap itu.Dulu,kalau dihadiahi sesuatu yang agak mahal sudah tentu membanggakan dan disimpan dengan berhati-hati.
Dalam masa yang sama,menerima seutas jam tangan daripada X mengucapkan Selamat Bertunang.Bentuk dan jenama yang sama.Pertunangan yang memakan masa hampir 4 tahun sudah tentu banyak dugaannya.Tapi alhamdulillah kami dapat menangani segala dugaan dan cabaran dengan baik.Yang penting keikhlasan hati dan keimanan yang kuat dapat membantu mengatasinya.Yang penting ketika itu ialah menghabiskan pengajian masing-masing.

..................suami bertanya sama ada saya hendakkan jam tangan.Bagi saya sudah cukup dengan apa yang ada.Jam yang baru dibeli sudah memadai.

Kini, anak perempuan saya begitu berminat membuat koleksi jam tangan.Pada tahun lepas sempena hari jadinya,Mak Cu dan Pak Cu menghadiahkan seutas jam tangan.Tersenyum dengan pemberian emak saudaranya.

"Orang yang bersifat ikhlas itu ialah orang yang riang gembira,selalu menghargai barang yang ada dan tidak menyesal barang yang tiada".
(Abul Islami)


Pena kasih: Menghargai setiap pemberian daripada suami dan orang lain.Suami memahami apa yang isteri minat.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails