Monday, February 6, 2012

WASIAT


Salah seorang mak cik menundukkan kepala...menahan sebak apabila mendengar saya membacakan wasiat tersebut.Hubby tersentuh hati....berkesan dengan penyampaian yang saya sampaikan.

Hari ini saya dan hubby berpeluang mendengar taklimat berkaitan dengan Wasiat yang disampaikan oleh pegawai (agen) dari syarikat yang menguruskan soal wasiat yang bergabung dengan Amanah Raya.Taklimat tersebut diadakan di rumah ayah dan ramai juga yang hadir untuk mendengar taklimat tersebut yang begitu bermanfaat untuk kita mendapat maklumat berkaitan dengan harta pusaka .Walaupun tidak mempunyai banyak harta tetapi sekurang-kurangnya kita dapat mengetahui bagaimana untuk menguruskan harta kita supaya tidak berlaku perebutan apabila kita tiada nanti.

Saya tersentuh hati apabila mendengar beberapa rentetan cerita yang disampaikan oleh pegawai tersebut berkaitan dengan harta apatah lagi apabila empunya harta telah tiada.Wasiat atau pesanan yang ditinggalkan janganlah kita mengambil sikap remeh-temeh kerana kesannya akan menimpa diri kita.Sebab itulah apabila wasiat yang ditinggalkan oleh si mati hendaklah kita cuba tunaikan dengan apa cara sekalipun.

Namun,apabila saya diberikan amanah untuk membaca salah satu wasiat yang ditinggalkan oleh si emak untuk anak-anak, saya tidak sangka wasiat yang dibacakan oleh saya itu menyentuh hati kaum ibu dan bapa sehingga ada yang menangis termasuklah hubby.Saya tidak sangka hubby begitu tersentuh hati sehingga sebak dan linangan air mata sahaja yang saya nampak.Saya tidak tahu apa yang begitu tersirat di hati hubby.Hanya dia sahaja yang tahu.Kemudian, pegawai itu memberikan satu lagi wasiat kepada saya .Wasiat daripada ayah untuk anak-anak.Sebak sekali lagi saya membacanya.Begitulah pentingnya wasiat yang ditinggalkan oleh emak dan ayah untuk anak-anak.Sebagai anak,renung-renunglah wasiat itu.......

Sekali lagi, saya mendengar cerita daripada datuk saudara berkaitan dengan harta.Termenung seketika dan minta dijauhi perkara-perkara yang tidak diingini.SubhanaAllah.......banyak sebenarnya implikasi yang kita terima tanpa disedari andaikata kita menggunakan harta atau wang tanpa keredhaan daripada ahli keluarga.Banyak sebenarnya ilmu yang diperolehi dan saya sempat bertanya beberapa soalan berkaitan dengan wasiat.Peluang yang ada digunakan untuk mendapatkan penjelasan yang sebenarnya kerana wasiat bukannya perkara yang boleh dibuat main-main.


InsyaAllah, kami akan mendaftar dengan agen tersebut mengikut jejak ayah yang telah awal-awal lagi mendaftar .Walaupun harta tidak banyak tetapi dengan adanya wasiat itu sekurang-kurangnya memudahkan kedua-dua pihak.

PENA KASIH :

Kalau bukan hak saya, saya tidak sesekali untuk mengguna atau mengambil tanpa kebenaran atau keredhaan semua pihak.InsyaAllah...

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails