Saturday, September 17, 2011

HOMESTAY

Emmm.....mereka sangka kediaman saya merupakan sebuah homestay.Sudah beberapa kali, mereka tidak perasan rumah saya apabila saya maklumkan lokasi rumah saya.Mereka tetap mengatakan ianya sebuah homestay.Malah ada yang tersasar ke depan dan apabila dimaklumkan kedudukan sebenar, mereka pusing kembali dan saya terpaksa menunggu di luar kawasan rumah saya.

Baru-baru ini, kami didatangi oleh seseorang dan dia mengatakan dari luar ia merupakan sebuah homestay.Dilihat dari pandangan apa saya tidak pasti.Pastinya ia merupakan sebuah teratak yang biasa-biasa sahaja.Syukur dengan nikmat yang Allah berikan kepada kami.

Bagi memudahkan pencarian, saya menamakan rumah kami sebagai 'TERATAK KASIH'.Malah ada mengatakan kenapa tidak ditukarkan nama tersebut kepada nama lain.Nama yang dipilih oleh hubby sendiri semenjak awal pembinaannya.Malah,kediaman ibu bapa saya pun dinamakan sebagai "MERCU KASIH".

Perkataan 'Kasih' itu mempunyai maksud yang mendalam sekali.ANJUNG KASIH, DATARAN KASIH DAN AGRO KASIH serta KABIN KASIH.......adalah beberapa patah perkataan yang menjadi pilihan hubby sendiri.

Erti kasih itu sendiri sudah difahami............sayang.Sayangkan sebuah keluarga, rumahtangga,ibu bapa dan anak-anak yang menghuni dalam sesebuah rumah.Itulah pengertian perasaan seseorang.Nilai kasih sayang itu amat penting bagi melahirkan sebuah keluarga yang bahagia.

PENA KASIH :Ada lagi yang akan dinamakan..................KASIH.

2 comments:

zm.azami said...

asalam..

keciannya kat dia orang tu.. tak tau membezakan mana satu rumah keidaman dan homestay..

saya pernah terbaca; "Menurut pasukan pengkaji pelancongan (Tourism Planning Research Group), Fakulti Alam Bina, UTM, Homestay ringkasnya perlu menampakkan ciri-ciri berikut:

H – House (peserta tinggal bersama ibubapa angkat)
O – Organise (ada jawatankuasa – cth. JKKK)
M – Material
E – Economy (tambah pendapatan isirumah)
S – Safety/Security
T – Teamwork (bukan milikan tunggal)
A – Attitude
Y – Yield

Homestay merupakan konsep tinggal bersama dengan pemilik rumah yang mana mereka boleh merasai suasana kehidupan keluarga dan masyarakat setempat, malah bersama dalam kegiatan harian.

hehehehe..

tapi apakata cikgu dan tuan prof memulakannya di mukim kita.. program 'homestay di mukim gemereh'

sekian, terima kasih dan wasalam

PENA KASIH said...

Saya pun tak pasti dari sudut mana yang dikatakan seperti homestay di kediaman kami.

Hajat di hati tu memang ingin mendirikan homestay.....tapi kena fikir banyak kali.hehehe......

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails