Friday, March 27, 2009

PELAMIN

Pelamin dengan alam perkahwinan merupakan satu sinonim.Memang tidak dinafikan pelamin memainkan peranan penting dalam sesuatu perkahwinan.Mengukur kreativiti mak andam itu sendiri malah diadunkan lagi dengan kemahuan dan kehendak si pengantin khususnya pengantin perempuan mahupun keluarga pengantin itu sendiri.

Setiap kali menghadiri perkhawinan,saya memang begitu tertarik dengan hiasan pelamin.Ini secara tidak langsung menunjukkan mak andam begitu kreatif dan masing-masing menunjukkan kebolehan untuk menghias pelamin bersesuaian dengan warna dan kehendak hati pengantin perempuan.

Teringat pelamin semasa perkahwinan saya dahulu.Emak saya yang begitu teruja untuk membuat pelamin sendiri dengan dibantu oleh adik beradiknya.Maklumlah anak tidak ramai dua orang sahaja.Sudah tentu hati seorang ibu hendak melakukan yang terbaik untuk anak-anaknya.
Warna pilihan emak saya ketika itu warna biru dan cream.Saya sekadar menurut sahaja kerana ketika itu saya belum bekerja dan baru tamat dari pengajian di maktab.Lepas sahaja tamat, kami terus melangsungkan perkahwinan pada bulan Oktober. Kami bernikah pada bulan Mei...........nikah gantung( ada ke?).................geli hati mengingatkan nostalgia kami.Berkawan selama empat tahun kerana masing-masing ketika itu sebagai pelajar dan kemudian bertunang selama empat tahun yang ketika itu juga sedang menuntut di maktab.Suami di Maktab Perguruan Raja Melewar (KPLI) dan saya di Maktab Perguruan Kinta.Memang kami jarang bertemu walaupun kami bernikah pada bulan Mei.................Keimanan menguji kami berdua.
Syukur akhirnya kami disatukan dan alhamdulillah kini kami bahagia bersama dengan dua orang anak................teringat pelamin kami.....................................warna biru

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails