Friday, March 13, 2009

KEGELISAHAN GURU


Hari ini,jam 12.00 tengah hari, saya bersama-sama dengan Guru Besar dan GPK HEM dan guru-guru berbincang untuk membuat penyelarasan kerja yang berkaitan dengan beberapa program yang dirasakan perlu disiapkan semasa cuti kerana dijangkakan pada 23.3.2009 sekumpulan pensyarah dari IAB akan turun ke sekolah untuk memantau dan memberi bimbingan mengenai program Memperkasakan Sekolah.Dalam masa yang sama, pihak Audit akan datang ke sekolah sejurus selepas cuti sekolah berakhir.
Saya telah memberi sedikit panduan kepada guru-guru supaya mengemas kinikan fail-fail panitia dan juga membuat post-mortem setiap program yang dijalankan dan didokumentsi berdasarkan Rancangan Pemajuan Sekolah.
Sebagai seorang guru,memang tidak dinafikan bebanan kerja yang semakin melambak dan dalam masa yang sama hendak memastikam pencapaian akademik terus meningkatkan memberikan stress kepada guru-guru.Kegelisahan guru semakin nampak apatah lagi paper work yang begitu banyak sedikit sebanyak memberikan tekanan kepada guru.
.............. Kajian Tindakan .Satu guru satu kajian.......alhamdulillah guru-guru sekolah saya telah menyediakan proposal untuk kajian tindakan.Saya tidak memberikan tekanan kepada guru-guru di bawah saya dan memberikan mereka masa untuk menyiap dan menghantarnya.Saya hendak mereka berada dalam kegembiraan walaupun kerja semakin melambak.................perlu dihantar juga pada 23.3.2009.
Murid-murid Tahun 6 akan menduduki UPPM 1 pada 23.3.2009.Cikgu doakan kamu semua dapat keputusan yang baik.Program untuk murid-murid Tahun 6 juga diadakan.Mereka dikehendaki hadir ke sekolah pada 19 & 20.3.2009.Kelas Tambahan untuk mereka sebelum menduduki UPPM 1.Peringkat awal pihak sekolah hendak mengadakan kelas pada 16.3.2009 tetapi memikirkan guru-guru juga akan menduduki PTK pada 17 & 18.3.2009 dan selepas mengadakan perbincangan akhirnya mereka bersetuju mengadakan kelas pada 19 & 20.3.2009.
Berdoa agar semua guru dan murid-murid berada dalam keadaan yang selamat sepanjang cuti sekolah.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails