Monday, October 18, 2010

HAFAL


Sesuatu yang membosankan apabila membaca atau apa jua ialah waktu menghafal.Mengingat dan kemudian hendak menghafal............bukan senang.
Teringat sewaktu membaca sifir .......kalau tidak mengamalkan amalan menghafal, saya rasa sehingga kini kita gagal untuk menghafal sifir.Malah sehingga kini terpaksa mengira satu persatu.Tapi syukur...kerana amalan menghafal membolehkan kita membaca sifir dengan lancar.

Teringatkan anak lelaki sewaktu darjah 4,masih belum menguasai sifir sehinggalah guru kelas 'tuition'nya mengertak dia.Alhamdulillah berkat kesungguhan dan gertakan gurunya dia mampu menghafal sifir dalam masa dua minggu sahaja.

Saya berbual-bual dengan ayah.....ayah, saya tengok ayah boleh hafal doa dengan panjang dan dikaitkan doa itu dan ini.............sehingga menjadi panjang dan begitu lengkap sekali apabila dilihat maknanya dalam bahasa rumi.Merangkumi semua...........ayah tau ke maknanya.Saya menguji ayah.Rupanya doa yang ayah baca telah diteliti dahulu akan setiap maknanya sebelum dihafal.Ayah melakukan hafalan sewaktu orang lain nyenyak tidur dan dia bangun di tengah malam.Bila mata tidak mengantuk digunakan waktu itu untuk menghafal doa........emm.Malah ayah ada memberikan saya satu doa yang perlu saya lakukan selepas solat dan sehingga kini ia menjadi amalan saya.Terima kasih ,ayah kerana sering berkongsi ilmu dengan anakmu ini.

Kini,suami juga telah mula menjejaki ayah.......mampukah dia melakukannya?
InsyaAllah.........dengan izin Allah semuanya boleh dilakukan.

Pena Kasih:Sering tengok rumah ayah terang benderang apabila orang lain nyenyak tidur.................

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails