Monday, October 18, 2010

TERHARU


Terharu.......apabila balik sahaja dari sekolah semuanya sudah terkemas.Anak lelaki tidak hadir ke sekolah kerana kurang sihat.Siap dia maklumkan kepada saya, semua baju dan pinggan mangkuk telah dicuci....saya saling berpandangan antara satu sama lain.Kita tidak mahu mama balik nanti buat itu semua..........mamakan tidak berapa sihat.Mamakan penat.....setiap kali balik , kita tengok mama tidak berhenti buat kerja.Dah siap semuanya barulah mama rehat.Kita tidak sampai hati melihat mama seperti itu.Ya...anak mama memang baik.Mama harap anak mama teruskan niat itu.

Walaupun badannya kurang sihat, tapi dia tetap gagahkan diri dia untuk melakukannya tanpa diminta.Setiap kali saya ke dapur, dia tetap menolong saya.Hari ini siap dia masakkan nasi untuk kami..............terharu sungguh.

Bukannya hendak memuji tapi apa yang saya tulis adalah sebagai motivasi kepada dirinya sendiri.Dia memang suka membaca blog mamanya.Setiap hari dia bertanyakan kepada mama, hari ini mama ada buat cerita baru atau tidak.Dia selalu mengatakan mama, biar orang hendak kata apa, tapi yang penting niat kita.Biar orang kata mama menyanjung anak sendiri kerana dia sendiri pernah membaca komen manusia bertopeng mengatakan "aku tidak pernah tengok blog orang lain yang suka mengangkat anak sendiri".Tapi setiap penulisan mama menyedarkan tanggungjawab kita dan betapa sayangnya mama kepada anak-anak.Kita tidak mahu jadi anak yang hanya pandai menitah itu dan ini, tapi tidak memikirkan emak penat atau tidak.kita tidak mahu ayah dan mama sedih melihat kelakuan anak-anak .Itulah kata-katanya kepada saya dan ayahnya.Terima kasih anak mama..............

Kalau ayahnya demam, lagi terharu siap dia mengambil tuala dan meletakkan tuala di atas dahi ayahnya.Meletakkan air dan ubat di sisi ayahnya.Menyapukan minyak pada badan ayahnya....mama terharu sungguh melihat cara dia menjaga ayahnya.Dia selalu mengingatkan kami agar menjenguk atok Endonnya seminggu sekali .Dia memang mengambil berat akan atok Endonnya walaupun tidak secara terbuka begitu juga dengan Pak Ngahnya.Pernah dia menyuarakan kepada saya,kalau mama tiada siapalah yang hendak menjaga dan memasakkan untuk dia............berlinang air mata di kelopak matanya.Sensitif........lalu saya jawab.....adik sendirilah masak untuk ayah sebab mama telah ajar adik cara masak sedikit demi sedikit.......Sebab itulah dia memang begitu mengambil berat terhadap kami.Dia takut kehilangan kami.

Pena Kasih: KepadaMu Ya Allah...........aku memohon ampun dan maaf andai kata penulisan aku ini dikatakan riak........dikatakan menunjuk-nunjuk tapi niat hambaMu tidak seperti itu.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails