Monday, October 18, 2010

640 CERITA


Emmm...diam tidak diam telah 640 penceritaan ditulis dalam blog.Sejak mula diperkenalkan blog oleh husband pada bulan Mac 2009 banyak kisah-kisah suka duka, sedih dan sebagainya dicatatkan sebagai memori kehidupan.Perjalanan hidup dan kisah-kisah disimpan untuk ditatap oleh diri sendiri dan keluarga terdekat saya (anak-anak) dan rakan-rakan sekolah.Sekadar coretan ringkas tapi bermakna bagi kami.

Bukan untuk menunjuk-nunjuk mahupun bermegah-megah tetapi semuanya catatan biasa yang sangat ringkas dan sebagai ingatan kepada saya.Mengimbau kembali detik manis dan sedih di kala meninggalkan tahun demi tahun.Sesuatu yang amat indah, menarik dan ada kalanya saya imbau kembali tarikh-tarikh penting sebagai ingatan kita.Malah, blog ini juga menjadi tatapan anak-anak saya .Seronok katanya.Namun , adakalanya cerita-cerita yang ditulis seolah-olah dikatakan untuk menunjuk-nunjukkan kemewahan,menunjukkan kitalah orang yang paling sempurna dan sebagainya.Itulah reaksi pembaca blog ada yang menerima secara positif dan negatif.Namun ,saya biarkan ianya meninggalkan persoalan begitu sahaja.Masih ingat kata-kata kawan,Kita jangan ikut cara mereka....biarlah mereka dengan kegilaan mereka tapi kita perlu bersikap positif.Hati manusia tidak sama......Manis di mulut tapi itu semua sandiwara sahaja untuk menyedapkan perasaan.Kadang-kadang saya pelik dengan sikap manusia,pandai hendak menuduh orang bongkak dan sombong tapi renungilah diri sendiri sebelum meluncurkan kata-kata.Siapa bongkak?Siapa Sombong?Kita hanyalah insan kerdil di dunia yang dipinjam sementara ini, sebaliknya kita baiki diri kita dan renungi diri kita.Kita banyak kekurangannya.......

Sebagai penulis blog, saya menceritakan apa yang sebenarnya berlaku...jalan cerita yang ringkas.Namun ,tidak sekali-kali saya menyebut nama individu dan mengaibkan nama mereka.
Saya tidak sekali-kali dibenarkan oleh husband untuk menyebut nama individu lain yang boleh mencetuskan perasaan tidak puas hati.Itu pesanan suami.Mungkin ilmu yang dimiliki di bidang penulisan semasa mengikuti kursus kewartawanan dikongsi bersama saya.

Berbeza dengan gaya penulisan suami.....kawan-kawan dan anak murid husband suka mengikuti blog suami .(silent follower)Mereka mengatakan blog husband banyak meninggalkan kesan dan memberikan pengajaran serta info yang menarik untuk dikongsi bersama.Malah mereka mengatakan ...........kalau siapa makan lada dia terasa pedasnya.............memang menarik.Namun,anak saya lebih suka membaca blog saya yang lebih santai dan bersahaja.

640 cerita .........banyak.Kadang-kadang diselak juga kisah-kisah lama yang telah ditulis.Penuh makna.Husband sering mengingatkan saya agar setiap hari mesti menulis.....walaupun ringkas tapi bermakna.Adakalanya saya ketandusan idea tapi apabila mula menulis banyak perkara yang hendak saya tulis.


Pena Kasih:Seronok menulis kisah kehidupan seharian dan tidak sekali-kali untuk mengangkat diri sendiri dan keluarga.KepadaMu Ya Allah, jauhilah diriku daripada perasaan riak,jauhilah diriku daripada sikap bongkak dan sombong.Ampunilah hambaMu ini.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails