Wednesday, March 2, 2011

LAYAN

Semalam,bersama husband dan anak lelaki meluangkan masa ke Masjid Jamek Batu Anam mendengar ceramah agama sempena sambutan Maulidur Rasul.My MIL dah pergi awal lagi tapi kami tidak dapat memenuhi permintaan 'last-minute'nya agar bersolat di sana.Di awalnya, dia memaklumkan kepada kami akan ke masjid after Maghrib.So, kami ingatkan nak bersolat di rumah terlebih dahulu kerana sebelum itu saya menemani emak mengajak orang untuk satu majlis Yaasin pada hari Sabtu ini.

Sampai di rumahnya,kami telah dimaklumkan bahawa emak telah pergi ke masjid lantas kami terus ke sana.Di sana merupakan tempat biasa kami singgah untuk bersolat.

Kemudian, saya dihampiri oleh seseorang individu yang mungkin dikenali tapi saya lebih berhati-hati berbicara.Pelbagai soalan diajukan tapi saya kurang berminat untuk menjawab soalan-soalan yang lebih kepada personal.Takut disalah ertikan dan akhirnya berbalik kepada saya sekeluarga.Dari awal saya diperhatikan dan saya hanya membiarkan perhatian itu begitu sahaja.Untuk menjawab persoalan yang ditimbulkan saya agak keberatan untuk menjawabnya apatah lagi ia berlaku di suasana yang tidak sesuai.

Permulaannya,ceramah diadakan selepas Maghrib tetapi disebabkan hal-hal tertentu ,ceramah diadakan selepas waktu Isyak dan tetamu diminta menjamu selera terlebih dahulu.Kebetulan saya sudah kenyang, saya tidak bersama mereka.

PENA KASIH : Dalam tempoh 40 hari sekurang-kurangnya kita menghadiri /mendengar ceramah agama............itulah yang disarankan.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails