Thursday, March 10, 2011

KEPUTUSAN ITU

Sesuatu yang sukar untuk dibuat telah dibuat oleh saya dalam keadaan dilema.Namun, keputusan itu sebenarnya terlalu sukar untuk saya putuskan....banyak kali difikirkan.Mendapat tentangan yang hebat daripada hubby and keluarga saya.Mereka tahu saya memang boleh buat namun saya perlu juga meleraikan kekusutan saya dalam tahun ini.

Mungkin saya tertekan kerana kini tugasan semakin bertambah dan memerlukan saya memberikan tumpuan yang serius kepada kerjaya saya.Setiap hari, saya pulang lewat ke rumah sehingga jam 5.oo petang dan kemudian saya terpaksa menumpukan kerja-kerja kursus saya sehingga saya rasakan di mana masa rehat saya, masa keluarga saya dan masa senggang saya selama ini.Mungkin tindakan dan keputusan ini dikirakan 'bodoh' tapi saya perlu melakukan demi keluarga dan yang penting kesihatan saya.

Terus terang saya katakan, apabila saya menjejakkan kaki ke sekolah dari pukul 6.30 pagi hingga jam 4.00 @ 5.oo tidak pernah ada ruang untuk saya bersantai buat seketika.Banyak bebanan diberikan kepada saya sehingga adakalanya saya tidak mampu untuk melakukan itu semua dalam masa yang serentak.Ruang privay saya tiada langsung.......
Saya utamakan core-business saya kerana itulah rezeki saya.....saya tidak sesekali mengabaikan tugasan hakiki saya walaupun cabaran kerja dan masa saya agak banyak.Pencerapan guru, pemantauan buku tulis yang kadang-kadang bertimbunan di bilik saya membuatkan saya terfikir sejenak...inilah tugasan saya sebenarnya.Saya perlu memberikan tumpuan pada kerjaya saya.

Sebenarnya, saya seperti kerugian apabila mengambil keputusan yang drastik......hubby lagi terkejut kerana saya mampu melakukannya setelah melihat keputusan pada sem pertama saya.Tapi, saya perlu utamakan kesihatan apabila saya memang disahkan ada 'high-blood' yang memerlukan saya rehat dan tidak terlalu 'stress'.Akhirnya dalam keadaan itu, hubby membenarkan saya mengambil keputusan itu walaupun saya tahu dia kecewa dengan keputusan yang telah saya buat.Saya sayangkan ilmu yang dipelajari,saya sayangkan bekas-bekas guru saya kerana mereka banyak mendedahkan saya kepada pengurusan kerjaya saya....banyak yang saya pelajari dalam pengurusan dan pentadbiran.Tidak rugi sebenarnya kita menuntut ilmu..semakin banyak yang kita pelajari ,semakin banyak kekurangan dalam diri kita.

Impian untuk bersama-sama rakan di USM menghabiskan sarjana masing-masing tidak dapat saya penuhi.Mereka kecewa dengan keputusan yang telah saya ambil tapi saya juga perlu memikikan kesihatan diri saya.Saya tidak mahu tugasan hakiki saya terjejas kerana terlalu memikirkan impian saya.Saya bersyukur dengan rezeki yang saya ada pada hari ini.Saya tidak mahu terlalu mengejar impian akan ada lompang-lompang yang saya tinggalkan.Biarpun keputusan itu amat berat tapi ......saya perlu memilih antaranya.

PENA KASIH:Sukar sebenarnya untuk membuat keputusan kerana kedua-duanya saya sayangi....

1 comment:

Anonymous said...

Mudah2an perjuangan akan diteruskan anakanda cikgu jika sudah muktamad keputusan cikgu...

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails