Monday, March 14, 2011

AYAM


Membela binatang ternakan bukanlah minat saya.Banyak yang perlu saya fikirkan terutamanya jiran-jiran yang tinggal berhampiran dengan rumah kita.Bukan semua orang suka akan binatang ternakan.Ha...saya pun begitu juga.Tidak mahu mencari masalah.

Namun, saya biarkan ayam-ayam jiran berkeliaran di luar rumah saya(luar pagar).Tidak menimbulkan masalah kepada saya kerana ia tidak mengotorkan kaki lima dan kawasan persekitaran simen rumah saya.Namun ,sejak akhir-akhirnya, ayam-ayam semakin banyak.Pelik juga saya dan tertanya-tanya pada diri ini dari mana datangnya ayam-ayam ini.Kalau dahulu seekor atau dua ekor sahaja,kini sudah menjangkau 10 ekor.

Setiap pagi, saya akan membuang sisa-sisa makanan dan hampas kelapa di luar kawasan rumah dan setiap pagi itu juga akan kelihatan ayam-ayam berlari-lari ke arah rumah saya.Itu rezeki ayam.Masih tidak memberikan masalah kepada saya.

Sehinggalah dua hari ini, ayam-ayam itu sudah mula memasuki kawasan rumah saya dan membuang najis merata-rata simen rumah kami.Saya mulalah naik angin tapi saya masih bersabar.Menahan kesabaran sambil menjirus najis-najis tersebut.Mungkin hendak menguji kesabaran saya.Kemudian , saya halau ayam-ayam tersebut sehinggalah ayam tersebut berbunyi kebisingan sehinggalah jiran sebelah rumah saya keluar sambil melihat ke arah wajah saya.Saya biarkan dia dengan sikapnya itu.Tapi dia perlu berterima kasih kerana saya memberikan ayam-ayamnya makan.Itulah realitinya apabila hidup berjiran........menahan kesabaran dengan karenah mereka.Pada saya, tidak perlulah membela haiwan kalau ia menyusahkan kita.Sebab itulah saya mengambil tindakan dengan tidak membela seekorpun ayam mahupun kucing di rumah.Tidak mahu menimbulkan kemarahan orang lain.


PENA KASIH:Menghormati jiran..............

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails