Thursday, March 3, 2011

MENARIK



Hari ini murid-murid begitu teruja untuk belajar berkaitan dengan kehidupan seniman agung kita Allahyarham P.Ramlee.Sebelum,memulakan pengajaran saya membuat sedikit induksi set yang bertujuan untuk melihat pengalaman sedia ada murid.Saya bertanya soalan berkaitan dengan rancangan TV yang sering ditonton oleh mereka dan apakah rancangan yang menarik sekali.Hanya beberapa orang murid yang menjawab soalan tentang cerita P.Ramlee yang sering mereka tonton.Biasalah budak berusia 9 tahun memberikan jawapan mengikut idea masing-masing.Lantas saya bertanya, mengapa mereka suka menonton rancangan tersebut.......rata-rata menjawab seronok, menghiburkan dan cerita itu membolehkan mereka ketawa.

Malah ada yang mengatakan mereka menontonnya pada waktu pagi dan ada yang tidak ketinggalan menonton lakonan bersahaja Allahyarham P.Ramlee.

Apabila saya ajukan soalan ini kepada murid-murid non-muslim, masing-masing tidak tahu siapa itu P.Ramlee .Hanya seorang sahaja yang menyebutkan cerita lakonan P.Ramlee.
Nama yang tidak begitu asing kepada mereka yang minat akan cerita-cerita Melayu.Kadang-kadang ada nilai moral yang ingin ditonjolkan dalam cerita tersebut.

Yang menariknya dalam petikan tersebut ada senikata lagu 'Joget Malaysia'.Saya menyuruh mereka menyanyi tapi tiada seorang pun yang tahu akan irama lagu tersebut.Hendak tak hendak saya menyanyikan lagu tersebut.Walaupun saya tidak pandai menyanyi tapi saya dendangkan juga lagu tersebut sambil meminta murid mengikut saya........Mereka enjoy apabila disuruh menyanyi.Kemudian, saya melakukan aktiviti soal jawab berdasarkan senikata lagu tersebut.Emmmmm...............mereka mampu menjawab soalan saya.Alhamdulillah........

PENA KASIH : Enjoy dengan lagu 'Joget Malaysia'

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails