Wednesday, March 23, 2011

REDHA

Keputusan SPM diumumkan pada hari...........ada yang begitu gembira kerana impian tercapai,malah ada yang rasa kecewa kerana gagal memenuhi impian tersebut.Namun, kita perlu redha menerima setiap apa keputusan yang kita perolehi setelah bertungkus lumus untuk memastikan impian keluarga tercapai.Siapa yang inginkan kegagalan...........tiada siapa.Siapa yang ingin menghampakan perasaan ibu bapa........tiada siapa.Lalu, kita perlu redha dengan apa yang kita perolehi.

Kegagalan tidak bermakna tiada tempat untuk kita.Kini, banyak institusi yang menyediakan tempat untuk pelajar meneruskan pengajian masing-masing sama ada di IPTS atau IPTA.Yang berjaya, adalah disebabkan mereka lebih berusaha daripada kita.....saya ingat kata-kata itu daripada seseorang.

Saya masih ingat sewaktu hendak ambil SPM..Kalau dahulu mana ada pusat tuition seperti pada hari ini.Saya masih ingat......saya ke kelas tuition cikgu Arbain untuk mata pelajaran Matematik.Itu sahaja kelas yang saya ikuti, yang lain saya belajar sendiri.Alhamdulillah,ketika itu saya lulus dalam mata pelajaran Matematik.Thanks ,cikgu Arbain.Buku-buku pun tidak sebanyak hari ini.Kini.buku banyak tapi anak-anak sekarang kurang berminat dengan itu semua sebaliknya banyak menerokai internet untuk mendapatkan bahan.

Setiap kali belajar, saya mempunyai satu niat iaitu untuk berjaya.Saya tahu harapan ibu bapa saya ketika itu...ingin melihat anak-anaknya berjaya.Saya juga berjanji untuk mengubah kehidupan keluarga saya.Saya tahu kesusahan mereka.Saya selalu berangan untuk membahagiakan emak dan ayah.Alhamdulillah,kini apa yang mereka miliki sudah cukup membahagiakan saya.

Apabila keputusan SPM keluar, sayalah orang yang paling gembira kerana impian tercapai dan alhamdulillah dapat memenuhi kehendak ibu dan bapa saya.Saya telah cuba buat yang terbaik untuk diri saya sendiri.


PENA KASIH :Sentiasa mengingatkan anak-anak............

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails