Sunday, August 23, 2009

TIDAK SABAR RASANYA.................

Ma,tak sabar nak sambutan bulan ramadhan.Itulah luahan anak lelaki saya setiap kali bulan ramadhan muncul.Syukur sejak dia mengenali dan menghayati pengertian ramadhan,setiap kali itula perkataan itu akan terpacul di mulutnya.

Tahun ini, saya perhatikan perubahan begitu ketara.Setiap kali solat lima waktu,dia akan membaca al-Quran sehari sehelai atau dua helai.Ditanyakan kepada alongnya, begitu juga.Selepas solat,mereka akan membaca al-Quran.Syukur,kerana itulah permintaan saya setiap kali berdoa kepada Allah.Ya Allah,bukalah pintu hati anak-anakku agar sentiasa mengingatiMu.Bukalah pintu hati anak-anaku agar sentiasa menjaga solatnya agar tidak dilupai.
Tidak ada apa yang paling menggembirakan hati ibu melainkan mereka sentiasa menjaga solat, sentiasa menjaga tutur kata, sentiasa menghormati orang tua, sentiasa menjaga tingkah laku dan sentiasa menjaga maruah keluarga.

Teringat sewaktu berpuasa di zaman kecil.Setiap pagi, emak akan mengejutkan kami untuk bersahur.Kadang-kadang sukar untuk bangun dan terlepas untuk bersahur.Tapi,kini anak-anak saya dididik agar bangun untuk mengambil berkat bersahur.Syukur begitu senang sekali mereka bangun dan bersahur.

Anak lelaki saya selalu mengingatkan ayahnya bahawa setiap hari dia hendak pergi bertarawih dan hendak melakukan tarawih 8 rakaat sahaja dan termasuk witir 3 rakaat.Ayahnya akur dengan pemintaan anak lelakinya itu selagi niatnya untuk bertarawih penuh tahun ini.Sekali lagi ramadhan membawa perubahan pada anak-anak tahun ini.Syukur teramat sangat .

Pena Kasih:Untuk memastikan anak-anak melakukan sesuatu yang baru,saya selalu bercerita perkara-perkara yang baik.Sekurang-kurangnya membuka pintu hatinya untuk melakukannya.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails