Friday, August 28, 2009

SUDAH SEMINGGU......................

Sudah seminggu kita berpuasa.Syukur kerana dapat mengerjakan ibadah puasa tanpa rasa keletihan yang teramat sangat.Seperti biasa agak cergas.Anak-anak tidak merungut rasa letih.Masing-masing begitu rajin membaca al-Quran.Alhamdulillah, itulah yang mama ingin lihat.Perubahan demi perubahan berlaku.Perubahan ke arah kebaikan.

Sudah seminggu juga mengerjakan tarawikh di beberapa buah masjid dan surau.Syukur kerana mereka telah menunjukkan respon yang baik sekali.Tiada sebarang rungutan mengatakan penat atau malas untuk bertarawikh.Memanjat kesyukuran kepada Allah agar dibukakan seluas-luasnya hati mereka untuk terus beribadat.Dikurniakan kesihatan yang baik agar terus dapat mengerjakan solat.Bukan senang untuk mendidik anak-anak mendekati denganNya.Pelbagai usaha dilakukan oleh ibu bapa agar anak-anak mereka terus mengerjakan solat.Begitu juga dengan saya.Setiap hari mesti mengingatkan mereka agar jangan lupa mengerjakan solat.

Hati ibu akan rasa gembira apabila melihat anak-anak dapat mengerjakan solat dengan teratur,mengaji al-Quran.Syukur sekali kerana anak-anak saya semuanya sudah tamat membaca al-Quran.Anak perempuan saya paling cepat habis menggaji.Seusia sembilan tahun telah habis membaca al-Quran tetapi adik lelakinya berusia dua belas tahun baru habis.Kini,mereka mengulang semula membaca al-Quran dan saya dan ayahnya akan menyemak bacaannya.Saya juga perlu bersyukur kepada emak dan ayah yang telah memberi tunjuk ajar kepada saya sehingga saya mampu untuk mengajar anak-anak membaca al-Quran.Anak-anak ,saya ajar sendiri membaca dengan bantuan ayahnya.Tetapi kami sediakan rotan.

Pena Kasih:Sehingga kini masih lagi dahagakan ilmu keagamaan dan sering meminta tunjuk ajar ayah untuk mengajar saya.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails