Saturday, August 15, 2009

RINDU

Kerinduan mendengar suara,keletah dan gelagat hafiz akhirnya tertunai hari ini.Hampir seminggu tidak mendengar suaranya memanggil uda.Deringan telefon tidak dijawabnya.Terubat sudah setelah suami membawa saya berjumpa dengannya sekembali dari sekolah pada hari ini.Rupa-rupanya Hafiz juga merindui kami semua.Kedengaran menjerit memanggil nama kami berdua begitu nyaring sekali apabila melihat kereta kami.Terlonjak-lonjak kegembiraan lalu memeluk Pak Uda dan kemudian terus duduk berhampiran dengan saya.Mencium saya.

Uda ada mask tak?Itulah pertanyaannya apabila bertemu dengan saya.
"Uda ada banyak mask," kata saya.
"Hafiz ada satu sahaja.Ibu ambil kat hospital.Uda ada berapa?".Uda ada satu kotak.
"Kenapa uda tak pakai mask?"lalu dijawab oleh Pak Udanya.Pakai mask di luar sahaja.Dalam rumah tak payah pakai.
Jawapan itu tidak memuaskan hatinya.Lalu diambil mask dan dipakaikan untuk Pak Udanya.

Dipeluk-peluknya Pak Uda.Lebih menyedihkan kerana ayahnya yang sepatutnya balik setiap minggu tidak balik kerana terpaksa menghadiri kelas ganti di HKL.Udalah tempatnya bermanja.

"Uda, jom gi umah tok mok," katanya.Hafiz nak jumpa tok mok.
Uda ambil tok mok dan hantar tok mok kat IoI.
Hafiz rindu kat tok mok.
Terperanjat udanya mendengarkan kata-katanya.Usia baru 3 tahun 2 bulan telah merencanakan kehidupannya dengan meminta kami menjemput tok mok untuk bersama dengannya.Kami berjanji akan mengambil tok moknya pada hari esok.

Jeritan dan keletahnya membuatkan kami merinduinya.Yang menyentuh perasaan kami ialah selepas kami makan,dia turut sama mengemas dan mengambil pinggan mangkuk yang kotor untuk dimasukkan ke dalam singki.Akhirnya saya membiarkan Pak Udanya dan Hafiz mengemas dapur dan kedengaran keriuhan Hafiz bertanya pelbagai soalan kepada Udanya.
Sesampai sahaja di rumah, dia akan menyuruh Pak Udanya membersihkan Penapis Air Bio Aura.Di tarik tangan Pak Udanya bagi memastikan Pak Udanya membersihkan penapis air tersebut.Setakat ini, hanya PakUdanyalah yang membasuhkan penapis air tersebut.
Uda, minumlah air Bio Aura.Hafiz suka minum air tersebut.

Apabila Udanya mengerjakan solat Zuhur, dia pun sibuk menyediakan sejadah dan mengikut Pak Udanya sembahyang.Terkumat kamit mulutnya membaca.Entah apa yang dibacakan tidak diketahui.Kadang-kadang dia meminta abang ngahnya sembahyang bersama dengannya.

Pena Kasih:Mendoakan agar Hafiz menjadi anak yang soleh dan mendengar kata.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails