Wednesday, August 26, 2009

INDAHNYA ZAMAN ITU................

Sewaktu usia menginjak ke angka 12 tahun ke atas pelbagai kenangan menjelma dan menjengah di sanubari ini.Di saat menyambut bulan ramadhan,di saat menghadapi bulan ramadhan dan di saat menyambut hari raya.

Ketika itu, dua orang adik emak tinggal bersama kami.Ayah yang menyekolahkan mereka.Ketika itu memang indah sekali terutama ketika hendak menyambut hari raya.Adik emak ialah Pak Lang dan Mak Cik yang agak lama juga tinggal bersama kami.Ketika bersekolah di SBH,Pak Langlah yang membawa saya dengan menunggang basikal.Teringat sewaktu saya membonceng basikal Pak Lang.Terjatuh dari basikal yang tidak disedari oleh Pak Lang.Di tolehnya ke belakang dan didapati saya tiada bersamanya.Rupa-rupanya saya terjatuh dari basikal.Memang menggelikan hati.

Sewaktu hendak menyambut hari raya,Pak Lang dengan Mak cik begitu sibuk memasang pelita di keliling rumah.Bermain mercun dan membakar meriam buatan sendiri.Waktu malam, emak bersama-sama dengan Pak Lang dan Mak cik membuat pelbagai jenis kuih-muih yang begitu enak sekali.Biskut buah kana, semperit,biskut buah, biskut nestum, biskut milo dan pelbagai jenis yang tidak diingati .Sungguh meriah sekali ketika itu.Hari ini kemeriahan seperti itu jauh berubah.Tiada lagi suasana sibuk untuk membuat kuih-muih seperti itu tetapi masing-masing sibuk menjalankan ibadah tarawih.

Kini, anak-anak tidak mengenali jenis-jenis kuih yang menjadi hidangan sewaktu hari raya.Hanya yang mereka tahu adalah rasanya sedap dan kesusahan untuk membuatnya tidak diketahui.Memang saya akui, anak perempuan saya begitu teruja untuk belajar membuat biskut tetapi saya telah terlebih dahulu membuat tempahan biskut.Kasihan anak perempuan saya yang terlalu ingin untuk belajar membuat biskut.Suatu hari nanti, mama akan tunjukkan juga cara membuat biskut yang mudah dan sedap dimakan.
Kini, saya sibuk menjahitkan langsir untuk emak.Tempahan tanpa berbayar sudah dibuat lebih awal.Berbakti untuk emak yang tersayang dan untuk memastikan hati emak gembira dan ceria setiap kali hari raya menjelma.

Pena kasih:Lupa cara untuk membuat biskut buah kana yang merupakan biskut kegemaran.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails