Friday, August 21, 2009

GADIS BERSKIRT MERAH.........................

Setiap petang, dua kali seminggu dan mengikut rumah masing-masing akan mengadakan latihan di padang berhampiran dengan taman bunga Batu Hampar.Saya mewakili rumah merah ketika itu akan hadir setiap kali latihan diadakan.Jam 3.oo petang,sudah berada di padang tersebut .Saya memang seorang yang menepati masa dan jarang sekali hadir lewat.Mungkin sudah menjadi kebiasaan sehinggalah kini saya begitu teliti soal masa.

Seusai waktu sekolah, ayah akan menjemput saya dan kadang-kadang saya tidak balik ke rumah.Tinggal di sekolah sehinggalah latihan sukan bermula.Kalau balik pun, saya terpaksa berjalan kaki semula ke sekolah.Berjalan berlindungkan pokok-pokok getah,di panahi panas terik,kekeringan tekak kerana kehausan tapi itulah sebenarnya keadaan yang dihadapi ketika itu.Lebih kurang 3 kilometer berjalan kaki untuk sampai ke SMK Convent.

Kalau dahulu,rumah merah, skirt pun hendak berwarna merah.Emak menjahitkan skirt untuk saya...............bergaya dengan skirt warna merah atas lutut.Subhanallah.Tak sabar-sabar nak sampai ke sekolah menunjukkan skirt baru yang dijahit oleh emak kepada kawan-kawan.Merah menunjukkan pasukan kita berani berjuang untuk mendapatkan johan.Yang peliknya, dari sekolah rendah,rumah sukan berwarna merah sehinggalah ke sekolah menengah atas.Warna merah menjadi pilihan saya.

.............setiap kali pergi latihan, saya akan melalui rumah K.K memang menunggu saya.Kadang-kadang rasa malu apabila dia memanggil nama saya.Untuk menoleh,perasaan malu itu tetap ada.

"........piss,piss,piss"Itulah yang sering dilakukan oleh K. Saya terus berjalan tanpa menoleh pun. "Hai............si gadis berskirt merah.Sombongnya." "Tak pandang pun muka saya.Nanti kita tunggu awak lagi.Setiap hari awak akan melalui rumah saya.Tak ada jalan lain....kan."Saya terus berjalan tanpa menghiraukan sapaan K.

Dalam hati saya berkata:"Ada hati nak menyapa anak dara orang.Cermin dahululah muka tu."

Hari berganti hari dan minggu berganti minggu.Latihan sukan yang dijalankan diteruskan dan saya terpaksa menghadiri latihan kerana terpilih untuk mewakili rumah sukan.Banyak juga acara sukan yang saya masuk.Banyak juga medal yang saya perolehi.

Setiap kali latihan sukan, skirt warna merah menjadi pilihan.Emak belikan saya juga skirt kotak-kotak berwarna merah dan hitam.Masih lagi teringatkan skirt tersebut.
Justeru,apabila melalui rumah K,K akan memanggil saya "Hai....si gadis berskirt merah."
K masih menunggu dan menunggu sehinggalah saya berada di tingkatan 5.K selalu mengikuti perkembangan saya.Namun, saya bukanlah gadis yang mudah untuk didekati.Walaupun terlalu banyak kenangan,K terpaksa akur yang saya bukan untuk dimiliki olehnya.


Pena kasih:Jinak-jinak burung merpati................





No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails