Monday, August 24, 2009

PTK LAGI................


PTK bahagian umum masih belum mencapai keputusan 4.Tahun ini saya ambil lagi sekali walaupun ianya tidak diambil kira kerana saya sedang menunggu surat untuk pelantikan DGA41.Setiap kali peperiksaan dilalui, suamilah orang yang paling sibuk mengingatkan saya agar study.......study.Dialah yang paling sibuk mengejutkan saya supaya bangun dan baca apa yang patut.Tahun ini,saya tidak begitu serius membuat ulangkaji.Dibiarkan masa berlalu begitu sahaja.

Namun saya akan cuba untuk menjawab soalan tersebut sebaik mungkin.Dua hari berada di sekolah kerana bertugas dan memerhatikan kehadiran murid-murid Tahun 6 ke kelas tambahan sebagai satu usaha pihak sekolah untuk membantu dan membimbing murid-murid di saat terakhir menduduki UPSR.Kehadiran agak kurang memuaskan kerana seramai 8 orang yang tidak hadir dengan pelbagai alasan.Pihak sekolah telah mengambil inisiatif dengan menelefon keluarga pelajar tersebut untuk memaklumkan kepada mereka tentang kelas tersebut.

Semalam,Pn Radziah guru matematik telah berusaha untuk membantu murid-murid yang lemah dalam matematik.Mengajar sehingga jam 2.00 petang selepas kelas Sains.Murid-murid yang hendak ambil peperiksaan,guru-guru berasa kecut perut melihat tingkah laku anak murid yang begitu bersahaja.Sebagai guru, kami faham akan naluri ibu bapa yang hendakkan anak-anaknya lulus dan mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan.Justeru, pelbagai usaha telah dilakukan oleh guru-guru bagi memastikan anak-anak murid memperolehi keputusan yang baik dalam peperiksaan.

Apa yang menariknya ialah cara pembelajaran murid-murid Cina di sekolah ini.Mereka berusaha sendiri berjumpa dengan guru-guru hendakkan soalan dan seterusnya mencari jawapan dengan bantuan kamus.Sejak dari awal lagi saya memerhatikan cara pelajar tersebut belajar.Pagi sampai dan terus duduk di ZONE English dan kemudian keluarkan buku serta kamus berhampirannya.Saya lihat kesungguhan mereka mencari jawapan yang tidak diketahui.Berbeza dengan murid kita yang banyak berbual dan bercerita tanpa membuat apa-apa.Saya selalu mengingatkan mereka supaya buat ulang kaji dan jangan malu untuk bertanya.

Pena Kasih:Pernah mendapat keputusan yang paling baik dalam mata pelajaran Matematik mengalahkan murid-murid Cina dan India ketika di darjah 6 SBH.


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails