Wednesday, August 26, 2009

KERINDUAN..................

Perasaan rindu memang sukar untuk dibendung.Bukan orang tua sahaja yang pandai merindui tetapi kanak-kanak juga mempunyai perasaan seperti itu.Jelas ketara, Apiz begitu merindui seseorang.Sejak akhir-akhirnya ini dan setiap kali kami ke rumahnya untuk membawa emak ke tarawih,setiap kali itulah dia berlari dan terus memeluk Pak Udanya.Hapiz rindu.....itulah kata-katanya.Seorang demi seorang di dakap dan dipeluknya.

"Hapiz, rindukan ayah ke?" Itulah pertanyaan saya.
"Hapiz, rindukan ayah.Hapiz nak jumpa ayah."Kata-kata itu membuatkan saya sebak dan tidak sedar air mata bergelinang.Sekecil itu, sudah tahu akan rindunya pada ayah.Ayahnya akan balik setiap hujung minggu tetapi itu tidak mengubat hati Hapiz.Dia mahu ayahnya sentiasa ada bersamanya.
Justeru,Pak Udannyalah yang menjadi mangsa Hapiz melepaskan kerinduannya.Hapiz akan sentiasa bersama-sama dengan Pak Udanya.Hapiz minta didukung, dibelai dan dimanjakan.Kadang-kadang Pak Udanya akan menidurkannya sebelum pulang.

Kini,Hapiz sentiasa demam.Demam rindu,kata orang-orang tua.Jelas,susuk tubuhnya yang dahulu montel telah susut.Tidak mahu makan tapi hendak sentiasa bersama Pak Udanya.Terpaksalah melayankan kerenahnya.Itulah Hapiz yang sentiasa minta diberi perhatian.

Pena kasih:Kadang-kadang Pak Udanya pula yang merindui anak saudaranya yang keletah itu.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails