Thursday, August 20, 2009

MAMPUKAH UNTUK MELUPAKAN...............

Mampukan saya untuk tidak melupakan kenangan yang indah.?Sewaktu di zaman persekolahan.Mengimbau kembali saat-saat bersama teman-teman sewaktu di tingkatan 3 di SMK Convent.Mampukan untuk saya melupa wati,sharmala, Lau Bee Yoke,Tan Ah Kek,Raha, NorAziah,Geok Bee,Ana,Barathi,Doreen Soon dan lain-lain lagi.

Mampukan saya untuk tidak menyimpan kenangan itu setiap kali membelek-belek album lama.Masih ingat tak kalian sewaktu kita mempersembahkan sebuah lakonan Cinderalela?Princess dan Queen yang cantik dan menawan mendapat tepukan gemuruh daripada rakan-rakani.Saya sendiri melakonkan watak sebagai seorang tetamu dari Indonesia.
Mana nak cari baju kebaya dengan kain batik?..................lalu teringatkan baju kebaya emak dan kain batik lepas yang begitu sesuai sekali sebagai tetamu dari Indonesia.Bergayalah ketika itu tanpa sehelai tudung pun menutup kepala.Begitu jahil ketika itu.Berjalan bersama dan beriringan dengan Ana yang memakai baju melayu lengkap bersongkok.Tiada pelajar lelaki lalu mereka yang berambut pendek diminta memegang watak lelaki.Berdebar-debar diperhatikan oleh Cikgu Daud dan Cikgu Tawil.Saya pernah terserempak dengan Cikgu Daud tetapi Cikgu Tawil tidak tahu di mana beliau sekarang.

Mampukah saya untuk melupakan itu semua?Sewaktu kelas Bahasa Inggeris,kami terpaksa bertutur dalam bahasa Inggeris.Tidak bertutur bermakna kami didenda sepuluh sen satu perkataan.............lebih banyak mendiamkan diri.Takut didenda.Almaklumkan saya bukanlah dari keluarga yang senang.Sepuluh sen begitu bermakna.Namun kesungguhan hati untuk belajar bahasa Inggeris diharungi juga kesusahan itu.Ternyata bersekolah di Convent banyak mengajar saya memahami dan berani untuk bertutur walaupun tidak secekap orang yang memang fasih.Sekurang-kurangnya memahami apa yang diperkatakan.Namun itu banyak membantu saya dalam menjalankan tugas dalam pentadbiran setiap kali berjumpa dengan tetamu yang datang ke sekolah.Tidak dapat untuk mengelakkan diri daripada itu semua.Kita learn something daripada orang yang pandai.Sehingga kini saya tidak malu untuk bertanya sesuatu perkataan yang tidak difahami daripada mereka yang arif.

Mampukah saya untuk melupakan saat-saat indah sewaktu latihan sukan?Berpakaian baju sukan dan berseluar pendek.Subhanallah.Ke sekolah waktu petang hanya memakai skirt pendek.Kalau diingatkan malu sekali.Begitu jahil sekali ketika itu.Berada di taman bunga di Batu Hampar yang dipenuhi dengan pelajar-pelajar STS.

Mampukah saya untuk melupakan saat-saat Cikgu Tawil menegur pelajar perempuan yang tidak menutup aurat?Ketika itu di tingkatan 3.Akhirnya dengan teguran itu terbuka hati saya untuk memakai tudung.Hanya ikat dibelakang tapi di bahagian dada masih belum tertutup semuanya.

"Kamu ni, bila lagi nak ada kesedaran?" Itulah kata-kata yang terpacul di mulut Cikgu Tawil sewaktu mengajar Bahasa Melayu.
"Bila lagi nak tutup kepala.Nampak tak dada kamu semua?"
Semuanya terdiam dan memandang sesama sendiri.

Setiap kali masuk kelas itulah yang dibebelkan oleh Cikgu Tawil dan kami akhirnya berubah.Seorang demi seorang memakai tudung bertutup kepala sahaja tapi di bahagian dada masih belum tertutup semuanya.

Memang sukar untuk melupakan kenangan sewaktu bersama-sama teman.

Pena Kasih:Berpesan kepada anak supaya jangan lupa memakai tudung.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails