Tuesday, August 11, 2009

KESUNYIAN

Biasanya suasana rumah akan riuh apabila kami saling bercerita tentang hal semasa.Mengumpat.....oh tidak.Suami memang tidak suka mendengar cerita-cerita yang membabitkan hal orang lain.Kami lebih banyak berbincang tentang hal semasa.

..............setiap malam suami dengan buku-bukunya.Hari ini,suami ke Terengganu atas urusan kerja.Terasa sunyi.Anak menonton televisyen dan saya masih cuba untuk menghabiskan masa dengan bacaan Tatatertib Solat.

Waktu lapang ke rumah ayah.Emak bertanya pernah tak saya menunaikan solat Tasbih.Setakat ini saya belum melakukannya.Alhamdulillah, emak dan ayah telah berjaya melakukannya.Ayah menceritakan serba sedikit tentang solat Tasbih.Emak dan ayah menghabiskan masanya dengan melakukan pelbagai solat sunat.Ayah masih dengan caranya menghafal dan memahami doa.Kagum dengan ayah.Begitu cepat dia menghafal doa.

Kini, saya lebih banyak belajar dengan ayah.Kadang-kadang ayah mendengar bacaan doa saya.Kadang-kadang suami menyemak bacaan saya dan setakat ini mereka puas hati dengan bacaan yang saya lakukan.Saya tidak segan untuk belajar semua itu.

Terasa sunyi dan waktu-waktu beginilah saya lebih banyak menghabiskan masa dengan membaca buku-buku yang dibelikan oleh suami.

Pena Kasih:Belajar dan terus belajar.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails