Wednesday, August 5, 2009

TERIMA KASIH


Pn Zaleha guru kelas 5 sastera ketika berada di Canossian Convent.Seorang guru yang tegas dan sering meleteri kami.Sebagai emak,kami terpaksa menerima leterannya setiap kali masuk ke kelas.Mengajar kami dengan bersungguh-sungguh dan alhamdulilah kebanyakan murid-muridnya berjaya menjadi pendidik.

Setiap kali hari raya,kami akan membuat rombongan ke rumahnya yang terletak di Kg Jawa.
Teringat kata-katanya :

"Kalau macamni lah,belum tentu kamu akan lulus dalam peperiksaan".Itulah kata-kata yang sering terngiang-ngiang di telinga ini.

Bukannya apa,murid-murid di kelas kami, kebanyakan sering tidak menunjukkan kesungguhan dalam pelajaran sastera.Itulah yang menyebabkan cikgu Zaleha naik angin.Namun begitu,leterannya itu telah membakar semangat kami sehinggakan begitu ramai yang mendapat keputusan A dalam mata pelajaran sastera.

Sehingga sekarang,cikgu Zaleha masih ingat lagi kepada saya kerana kami sering bertemu jika ada sesuatu majlis di PPD.Dia tidak sangka kerana saya begitu cepat memegang jawatan PGB ketika berusia 35 tahun dan diserap terus ke jawatan GPK pada tahun 2008.Di sekolah saya merupakan seorang murid yang "low-profile" dan tidak menonjol.Namun begitu semuanya berubah.

Kemudian, pn Zaleha mengenali suami saya ketika beliau mengajar di Pemanis dan ketika itu kami baru berpindah dari Pahang.Di situ,suami memegang jawatan sebagai penyelaras pusat sumber dan allhamdulillah,nama SMK Pemanis melonjak kerana dianugerahi Pusat Sumber Terbaik bagi peringkat luar bandar dan kemudian peratus bahasa Inggeris meningkat dengan mengejutnya ketika itu.Setiap kali berjumpa dengan saya,pn Zaleha sering bertanyakan suami.
Pn Zaleha menitiskan air mata apabila suami mengambil keputusan untuk ke UiTM.Ternyata dalam masa yang begitu singkat sekali,banyak kejayaan diperolehi di Pemanis.Suami memang begitu komited dengan core-businessnya.Malah,kami sering ingat mengingati dengan kerja-kerja kami.Saya sering mengingatkan suami agar jangan sekali-kali mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang tenaga pengajar kerana wang ringgit yang diperolehi adalah hasil titik peluh dan diberikan kepada isteri dan anak-anak.Kadang-kadang suami sering memberitahu saya yang students tidak ramai.Jawapannya senang sahaja,jika students tidak ada,you tetap ada di dalam kelas.Kerana prinsip saya,biar saya tunggu anak murid dan jangan anak murid tertunggu-tunggu akan kita.

Walaubagaimanapun, terima kasih pn Zaleha kerana menjadikan kami orang yang berguna.

"Kewajipan berterima kasih tidak mungkin dapat dipaksakan ke atas seseorang kerana ia adalah satu perasaan.Meskipun demikian, perasaan berterima kasih itu dapat ditanam dan dihidupkan".(Lord Baden Powell)

Pena kasih:Saling ingat -mengingati dan kami sering bersms bertanyakan dah masuk kelas ke belum.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails