Saturday, May 23, 2009

SEMINAR INTEGRITI WARGA PENDIDIK DAERAH SEGAMAT


Hari ini ,saya menghadiri satu lagi seminar berkaitan dengan integriti yang telah diadakan di Hotel VIP Segamat.Seminar ini telah dirasmikan oleh En Yasiran bin Maskom, Pegawai Pelajaran Daerah Segamat. Dianggarkan lebih daripada 300 orang peserta menghadiri seminar tersebut.

PIN(Pelan Integriti Nasional) telah dilancarkan oleh mantan PM kita, YAB Tan sri Abdullah Ahmad Badawi pada tahun 2004 ini mempunyai banyak pengertiaannya terutama untuk kaki tangan awam.

Slot ceramah yang berkaitan dengan integriti di kalangan pendidik menarik minat saya.Banyak perkara yang boleh dijadikan renungan kita sebagai seorang pendidik dalam usaha melahirkan modal insan yang berguna kepada negara kita.Kini, pelbagai ancaman dapat dilihat.Berita berkaitan dengan anak-anak murid yang terlibat dengan dadah, penzinaan, mat rempit (samseng jalan), minat rempit amat menyedihkan kita....................mampukah kita melihat anak-anak didik terus berada dalam keadaan seperti ini? Mampukan kita menyaksikan anak didik terus bergelumang dengan dosa?Mampukah kita melihat anak didik kita yang baru saja lepas sekolah menjadi peragut yang memalukan ibu bapa? ...........................di manakah tanggungjawab kita sebagai seorang pendidik?Adakah sudah rapuh tugas kita dalam mendidik anak murid kita? Persoalan inilah yang sering bermain di fikiran saya.

Jujur dan Amanah dalam melaksanakan tugas begitu mendalam maknanya bagi kita sebagai pendidik.Tertarik dengan ceramah yang disampaikan oleh Tuan Hj Abas bin Awang, Tokoh guru negara dalam memberi gambaran tugas kita sebagai seorang pendidik.Memang tidak dinafikan tugas guru bukan sahaja mendidik tetapi sentuhan dan belaian kasih sayang seorang guru kepada anak murid memang penting......................saya memang begitu kagum dengan guru-guru sekolah saya dalam mendidik anak muridnya.Pendekatan yang digunakan oleh guru saya telah memperlihatkan sesuatu yang begitu mengkagumkan saya.Seorang murid yang tidak pernah lulus dalam ujian mahupun peperiksaan Matematik ketika berada di tahun 1 - 6,akhirnya berjaya lulus (C)......................itulah kejayaan yang begitu besar bagi diri murid itu sendiri mahupun pihak sekolah.Sering mempercayai keupayaan dan kesungguhan guru dalam memberikan didikan kepada anak-anak murid.

Justeru, jelas menunjukkan jangan sekali-kali kita menanggap anak didik tidak boleh lulus.Tapi kita perlu sebut kamu boleh lulus.Insya Allah,Allah sentiasa mendengar rintihan doa kita.Begitu juga,kita sebagai seorang ibu dan ayah, tunjukkanlah kasih sayang kita kepada keluarga.InsyaAllah....................lahirlah sebuah keluarga yang bahagia.

Pena kasih: Sering memberikan kucupan kepada suami dan anak-anak setiap kali sebelum tidur dan sebelum keluar dari rumah.Sering menghantar sms kepada suami di mana saya berada ............Rasa bersalah jika tidak memaklumkan.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails