Monday, May 18, 2009

HASRAT SEORANG AYAH

Menerima panggilan telefon daripada ayah jam 4.30 petang yang ketika itu masih berada di sekolah.Memaklumkan kepada saya yang ayah hendak menukar kereta kancilnya kepada kereta proton saga baru. Meminta saya membawanya ke kedai kereta.

Akhirnya bertemankan anak lelaki, saya mengikuti ayah ke kedai kereta.Menggunakan nama saya untuk kereta tersebut.Menyiapkan segala maklumat dan dokumen yang penting,insya Allah harapan ayah untuk memiliki sebuah kereta baru akan tercapai.

Setiap anak akan pastikan impian dan hasrat ayah tertunai.Justeru itu,saya memang telah berniat sejak dahulu lagi untuk memastikan hasrat dan impian ayah akan dilaksanakan.Setiap bulan saya akan pastikan bayaran bulanan sebuah kereta akan saya tunaikan.Tiada apa yang saya dapat balaskan jasa ayah dan ibu yang telah banyak berkorban dan memastikan kejayaan dan kesenangan anaknya.Bersusah payah ayah membesarkan saya, menyekolahkan saya, memastikan anaknya akan berjaya dalam kehidupan.Ayah.........................terlalu banyak jasamu kepada saya.

Begitu juga keprihatinan seorang ayah, menghadiahkan saya sebidang tanah untuk mendirikan sebuah rumah.Terima kasih, ayah.Tanah yang seluas hampir dua ekar telah diserahkan kepada saya pada tahun 2000.Akhirnya terdirilah sebuah rumah.Sebab itu, tidak sekali-kali saya akan mengecewakan atau menyakitkan hati kedua orang tua.Tidak ada gantinya kasih sayang seorang ayah terhadap anaknya.Mampukah kita melakukan kepada anak kita seperti itu?

Begitu juga dengan ibu mertua yang dianggap seperti emak sendiri.Walaupun kadang-kadang kita terasa hati, tetapi saya cepat-cepat memaafkan.Tidak sekelumit pun untuk berdendam kerana pada saya apabila kita telah menjadi sebahagian keluarganya, perlulah kita menganggap semuanya seperti keluarga kita.Insya Allah, saya akan jaga semua hati keluarga walaupun kadang-kadang ................................hanya Tuhan sahaja yang tahu.

Pena Kasih: Ibu mertua seperti ibu sendiri dan tidak sekali-kali hendak menyakiti hatinya.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails