Sunday, May 10, 2009

MEROTAN

Teringat kisah semasa berada di sekolah rendah.Apabila isu merotan dikeluarkan kembali mulalah saya terbayangkan sebatang rotan yang pernah hinggap di tapak tangan saya.Ketika itu saya berada di darjah 6 di salah sebuah di dearah Segamat.Masih terbayang wajah guru yang merotan saya .Sehingga kini, terlihat wajah guru tersebut saya akan terasa pedihnya kesan rotan di tapak tangan saya.Saya bukanlah anak murid yang nakal,tetapi disebabkan oleh rakan sekelas yang membuat bising,semuanya kena rotan.Memang geram dengan kerenah rakan-rakan lelaki ketika itu.Tapi apa boleh buat................................

Tapi kini apabila rotan dikenakan mulalah tindakan undang-undang akan diambil.Pada saya,merotan untuk memberi pengajaran adalah lebih baik daripada kita berleter tanpa meninggalkan kesan kepada anak-anak didik saya.Lihatlah kalau dulu,rotan sudah jadi kemestian kepada murid-murid yang membuat salah.

Anak lelaki saya sendiri pernah dirotan oleh ayahnya kerana tidak mendengar kata.Kesannya sehingga kini begitu terasa pada dirinya.Dia masih ingat ayahnya merotan di kaki sehingga dia terlompat kerana kesakitan.Alhamdulillah,sejak itu anak saya terus berubah dan tidak berani lagi melakukan perkara yang tidak disukai oleh ayahnya.

Cuma saya memang tidak pernah dirotan oleh ibu dan ayah.Ayah saya merupakan seorang yang tidak pernah memarahi anak-anaknya.Hanya dengan mendiamkan diri sudah memberi makna yang mendalam berbanding dengan ibu saya yang suka berleter.Namun begitu,saya tetap menyanjung tinggi segala pengorbanan yang ibu dan ayah berikan kepada kami.

Pena Kasih:Tidak pernah melihat ayah meninggikan suara kepada anak-anaknya.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails