Friday, May 8, 2009

JASAMU IBU

8 haribulan Mei, merupakan Hari Ibu.Jasa dan pengorbanan ibu terhadap anak memang tidak dapat diucapkan dengan kata-kata............................Teringatkan kata-kata ibu ketika saya masih bersekolah untuk melihat anak-anak berjaya dalam hidup.Harapan dan impian seorang ibu untuk melihat anak-anaknya berjaya akan tetap saya ingat sampai bila-bila.

Kami bukanlah dari gologan yang senang.Ibu, ketika dahulu bertungkus lumus untuk membesarkan kami berdua.Pagi ibu bangun awal melakukan tugas rutin dan memastikan anak-anak bersarapan pagi sebelum ke sekolah.Selepas itu, ibu akan pergi menoreh getah bersama-sama dengan ayah.

Apabila cuti sekolah tiba, saya akan pergi membantu ayah dan ibu ke kebun getah.Menolong apa yang patut.Kemudian,ibu dan ayah telah mengambil keputusan untuk membuka kedai di kampung.Alhamdulillah, perniagaan mereka maju.Namun semuanya berakhir apabila ibu saya sakit dan perniagaan mula merosot.Setiap kali perniagaan hendak maju, ibu akan ditimpa sakit.Akhirnya saya telah mengambil keputusan agar ayah tidak perlu berniaga lagi.

Alhamdulillah berkat kesabaran dan doa ibu yang tidak putus-putus,akhirnya kami sekeluarga bangkit dari kesusahan.Apabila saya bekerja, niat saya untuk membahagiakan keluarga saya tercapai.Saya hadiahkan ayah sebuah kereta.Setakat ini, sudah tiga buah kereta ayah pakai.Malah ayah berhajat untuk memiliki MYVI.Insya Allah, hajat ayah akan saya usahakan.

Saya kagum dengan cara ibu saya dalam menjalankan ibdahnya.Ibu saya begitu rajin malah setiap hari memang tidak pernah tinggal sembahyang Dhua.Sering mengingatkan saya melakukan ibadat sunat itu.Begitu juga hajatnya untuk menunaikan haji akhirnya tercapai.Ada saja rezeki mereka berdua.

Tapi peristiwa yang amat menyedihkan ialah ketika ibu ditimpa sakit.Selama sebulan ibu saya diserang sakit misteri.Ibu saya ketika itu berada dalam dunianya.Tapi yang amat saya kagum ialah walaupun ibu saya sakit, tapi sembahyang tidak pernah dilupakan.Kekuatan itulah yang menyebabkan ibu saya cepat tersedar.Setiap kali hendak sembahyang, saya akan membawanya ke bilik air untuk mengambil air sembahyang dan kemudian saya akan tengok dia sembahyang.Alhamdulillah, ibu mampu melakukan ibadat dengan sempurna.Selepas itu, saya akan membisikkan ayat kursi dan bacaan yassin .Hanya itu yang saya mampu lakukan.
Melihat wajah ayah yang begitu gusar dengan penyakit ibu amat menyedihkan saya.Lalu saya kuatkan semangat ayah dan nyatakan ibu akan sihat seperti biasa.

Namun begitu penyakit ibu berulang buat kali keduanya.Tapi hanya seminggu sahaja.Pelbagai usaha dilakukan untuk menyembuhkan ibu.Alhamdulillah, ibu sembuh.Tapi pada tahun 2007, ibu terkena penyakit itu lagi.Kali ini, hanya tiga hari sahaja.Hanya yang mampu saya lakukan ialah membisikkan ayat kursi setiap kali dia memandang saya dengan muka yang garang.Ada kalanya dia hendak menggigit saya tapi saya terus melawannya.Selepas itu , saya memohon keampunan daripadanya.Apa yang saya lakukan adalah untuk melihat ibu saya sihat.
Setiap kali jam 3.00 pagi, ibu saya terkena penyakit misteri itu.Sementara ayah memanggil pawang untuk membantunya, sayalah terpaksa berhadapan dengan keadaan ibu yang begitu ganas.Hanya ayat kursi sahaja yang dapat membantu saya mengurangkan ketegangan ibu saya.Selepas itu, saya terasa begitu letih setelah bertungkus lumus membaca ayat tersebut dan berusaha untuk memulihkan kembali ingatan ibu.Peliknya apabila bunyi azan subuh,ibu akan lemah dan boleh melakukan sembahyang subuh.

Pena Kasih:Sering berdoa agar ibu tidak terkena penyakit misteri itu.Selamat Hari Ibu.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails