Wednesday, May 20, 2009

CERITA ANAK


".................mama, mama. Kita ada satu berita baik untuk mama dengar," kata anak lelaki saya.Kenapa? Soal saya yang tidak sabar-sabar untuk mendengar berita baik.
"Tadi, Cikgu Osman masuk kelas.Dia kata,Haziq bagus kerana menghadiahkan sesuatu kepada guru sempena hari guru."Yang lain tidak bagus.
"Kenapa pula cikgu adik cakap macam tu," kata saya.
"Cikgu kata, hanya dia seorang sahaja yang berikan hadiah kepada cikgu."
"Cikgu kata lagi, dia pakai kain pelekat yang kita beri untuk menunaikan solat.Dia harap kita akan masuk syurga."
Lalu saya menjawab."Adik, semua orang hendak masuk syurga, tapi kita perlu tahu cara hendak masuk syurga.Kalau cakap semua boleh tapi kita belum tentu masuk syurga."
Haziq terdiam apabila saya bercakap seperti itu.Pertama,adik perlu bersolat dan sentiasa berdoa ke arah kebaikan dan menjauhi perkara-perkara yang mungkar.
Kalau rasa diri itu masih ada kekurangan, perlu lakukan sebaik mungkin.Mungkin adik ada tertinggal solat.Betul tak?
Haziq terdiam dan mengangguk.Mungkin Haziq berfikir dengan kata-kata saya.

Baru-baru ini,ibu mertua balik dari mengerjakan umrah.Perkara pertama yang dicari oleh Haziq ialah jubah................sedih kerana neneknya tidak membelikan jubah.Jubah memang Haziq gemari.Setiap kali mengerjakan solat lima waktu, Haziq akan memakai jubah yang dibeli oleh emak saya semasa dia pergi ke Mekah pada tahun 2006.Neneknya berjanji akan membuatkan jubah untuk Haziq.Terlihat di wajah neneknya rasa kekesalan kerana tidak membeli jubah untuk cucunya itu.

Pena kasih: Sentiasa mendoakan untuk anak-anak agar ditetapkan iman, dikuatkan hati untuk mengerjakan solat lima waktu,menghormati kedua ibu bapa dan orang yang lebih tua daripadanya.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails