Friday, January 7, 2011

SEMINGGU BERLALU

Hampir seminggu perjalanan sekolah dan alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar.Murid-murid Tahun 1 kali ini lebih berani dan petah bercakap.Mereka juga lebih berani bertutur dalam bahasa Inggeris.

Esok, sekolah kami akan mengadakan kursus kepimpinan untuk pengawas,ketua darjah,penolong,pengawas pss dan spbt.Mereka akan diberikan pendedahan akan tanggungjawab yang perlu dipikul untuk bersama-sama berganding bahu bersama dengan guru-guru sekolah.

Buat kali pertamanya pada tahun ini ,sekolah kami telah terpilih untuk menjalankan program rintis j-Qaf bagi daerah Segamat.Seorang ustaz telah dipinjam selama sebulan bermula pada hari pertama persekolahan bagi menjayakan program tersebut dengan dibantu oleh guru pendidikan Agama Islam.

Murid-murid bukan Islam telah disediakan program untuk mereka dengan bantuan guru-guru yang dilantik untuk menjaga mereka disamping membantu mereka dalam proses pembelajaran.Mereka tidak kami biarkan tatkala pelajar-pelajar Islam belajar Bahasa Arab dan Tasmiq.

Seminggu berlalu juga buat Apiz ke sekolah.Kalau ditanya hendak ke sekolah ke?Jawabnya tak mahu tapi bila waktu balik, dia tidak mahu balik kerana masih ingin bermain lagi di kawasan sekolah tersebut.Baru-baru ini, saya membelikan dia tiga buah buku untuk dia membuat latihan pergerakan tangan.Koordinasi tangan amat penting bagi murid-murid di awal persekolahan.Biasalah budak lelaki, minatnya tidak pada buku-buku tetapi lebih kepada bermain.Belajar sambil bermain.

Saya ajar dia cara menulis mengikut titik garisan dan nombor-nombor.Nampaknya dia boleh melakukannya.Saya janjikan kepadanya ,jika dia pandai menulis huruf a dan b mengikut titik,saya akan beri hadiah.Sempat lagi dia bertanya, Uda Mok nak bagi buku ke permainan?Saya tahu,dia tidak berminat dengan hadiah buku sebaliknya permainan yang diinginkan.Namun, saya meminta dia menyiapkan apa yang saya inginkan dan dia berjanji akan membuatnya.Begitulah keletahnya dan setiap kali balik dari sekolah ada aja yang tidak kena padanya.Itulah yang my MIL selalu katakan.

PENA KASIH :Masa begitu pantas berlalu..............

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails