Thursday, January 20, 2011

PERJALANAN KERJAYA

Hampir 10 tahun lebih juga,saya memegang jawatan dalam pentadbiran.Sebelum dilantik ke hakiki pada tahun 2008,saya telah mengalas tugas sebagai PGB HEM dan hanya tiga bulan sahaja saya memegang jawatan tersebut sebelum diamanahkan untuk memegang jawatan PGB Kurikulum dan pentadbiran.

Banyak pengalaman yang saya timba sepanjang menjawat jawatan tersebut.Sebelum itupun,sewaktu saya berada di Jengka 4,saya telah dilantik sebagai setiausaha kurikulum dan juga peperiksaan sehinggalah saya bertukar ke sekolah SKCC.Saya diamanah untuk memegang jawatan setiausaha kurikulum dan peperiksaan.Alhamdulillah,berkat tunjuk ajar daripada guru-guru lama,saya dapat melaksanakan tugas tersebut.Terima kasih kepada Pn Norlis yang telah melantik saya untuk membantu beliau dalam melaksanakan tugas dalam pentadbiran.Walaupun sebenarnya, saya menolak jawatan tersebut kerana kurang yakin dan lebih-lebih lagi saya baru bertugas di SKCC tapi dia memujuk saya supaya menerima jawatan tersebut.Banyak hari juga saya memikirkan untuk menerima atau tidak atau mampukan saya menggalas jawatan tersebut.........Akhirnya, setelah mendapat sokongan daripada rakan-rakan dan juga hubby, saya bersetuju menerimanya walaupun masih terasa akan kekurangan dalam diri ini.

Saya cuba belajar khususnya dalam kerja-kerja pentadbiran........Bagaimana untuk menangani pelbagai masalah ........Bukan senang sebenarnya tugas-tugas pentadbiran ini apalah lagi apabila ia melibatkan urusan dengan individu.Bila dah terlibat dengan jawatan tersebut, kita perlu harungi cabaran tersebut.Saya akui, untuk memuaskan hati manusia bukannya senang malah kita memang tidak mampu untuk melakukannya.Orang hanya pandai berkata-kata tapi apabila mereka berada sebaris dengan kita, barulah dia orang tahu.
10 tahun saya berada bersama-sama dengan pentadbir,banyak yang perlu saya pelajari khususnya apabila berhadapan dengan orang.Alhamdulillah,apabila saya menyambung belajar di peringkat sarjana iaitu dalam bahagian pengurusan dan pentadbiran, banyak perkara sebenarnya saya pelajari.Mudah-mudahan Allah permudahkan perjalanan hidup saya.Saya sentiasa berdoa meminta kepadaNya, agar permudahkan saya sewaktu berurusan dengan manusia.Semoga saya mampu melayani karenah manusia dengan penuh kesabaran.

Apabila ditawarkan ke jawatan hakiki,sekali lagi saya berbincang dengan suami untuk menolak jawatan tersebut dan seterusnya menumpukan tugas mengajar disamping keluarga.Saya dengan berani menghantar surat ke jabatan untuk menolak jawatan tersebut dan kemudian saya menerima panggilan dan surat mengatakan permohonan penolakan jawatan ditolak.Dia memaklumkan bahawa ramai orang hendak jawatan dan berebut-rebut hendak jawatan tetapi saya menolaknya.Alasan yang saya berikan ialah saya ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana dan ingin menumpukan perhatian kepada pengajian saya.Namun,alasan itu ditolak dan sekali lagi saya terpaksa meneruskan kerjaya saya sebagai seorang pentadbir.

Semakin hari semakin mencabar tugas kita sebagai seorang guru.Kalau dahulu hanya mengajar sahaja tapi kini tidak lagi.Namun, kerana minat yang mendalam dalam bidang tersebut,walaupun kerja banyak saya tetap melakukannya secara beransur-ansur.InsyaALlah semuanya akan selesai juga daripada kita menangguh-nangguhkan kerja kita.

PENA KASIH:Tetap minat dengan kerjaya ini.............

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails