Saturday, January 15, 2011

PERTUNANGAN




Apabila meningkat dewasa dan berkerjaya ,akan timbul suara-suara bila hendak bertunang.Lumrah sebenarnya apatah lagi kalau ia tergolong dalam golongan wanita.Majlis pertunangan sepupu saya berjalan dengan lancarnya.Kehadiran keluarga lelaki dari Skudai tepat jam 11.30 pagi disambut oleh pihak perempuan .Lebih kurang 6 buah kereta .Mereka ke sini kerana ingin melihat kampung kami yang begitu indah namanya.

Kalau dahulu majlis pertunangan begitu simple sekali.............tapi kini dan di mana-mana sahaja majlis pertunangan yang dihadiri begitu meriah sekali.Akan ada pelamin yang dibuat walaupun begitu simple sekali.Majlis tersebut diketuai oleh ayah saya sendiri yang diminta untuk membuka bicara dan disaksikan oleh datuk saudara.

Majlis pertunangan ini diberi tempoh selama 2 1/2 tahun.Teringat pula semasa tempoh pertunangan saya yang hampir 4 tahun dan juga perkenalan kami selama 4 tahun.Lama juga mengenali suami..........Namun ,pertunangan saya mengambil masa agak lama kerana ketika itu saya berada di maktab (utara) dan sudah tentu kami memang jarang bertemu.Menguji iman kami dan alhamdulillah kami dapat harunginya dengan tabah dan baik sekali.
Tempoh pertunangan sepupu saya selewat-lewatnya 2 `1/2 tahun dan jika cepat pun tidak menjadi masalah.Yang penting berunding......

Hari sebelumnya, kami begitu sibuk sekali.........selepas sekolah saya ke rumah emak saudara membantu apa yang patut sehinggalah majlis selesai.Bila dah berkumpul anak beranak pelbagai cerita menarik didengar.....sesekali berkumpul mengeratkan tali silaratulrahim.

PENA KASIH :Tahniah untuk Junainah dan tunangnya.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails