Wednesday, January 26, 2011

TANGGUNGJAWAB


Pemantauan guru sememangnya merupakan salah satu daripada tugas dan tanggungjawab pentadbir.Minggu ini merupakan minggu pertama pemantuan dijalankan oleh saya bersama-sama dengan guru besar.Saya telah mengagihkan tugas pemantauan dan guru-guru yang dipantau kepada GPK.Sekurang-kurangnya ringan juga bebanan yang perlu ditanggung.Maklumlah masa mengajar kami pun bukannya sedikit hampir 20 masa.Mana nak pantau, mana hendak mengajar dan mana lagi yang hendak menjawab surat-surat daripada pihak atasan.Sekarang semuanya memerlukan bukti.

Selepas mengajar kelas pertama, saya terus menuju ke kelas yang perlu dipantau.Sebelum memantau pun ,saya telah memaklumkan kepada guru berkenaan akan tarikh pemantuan.Pemantauan pertama, kami akan maklumkan tapi tidak pemantuan kedua dan ketiga.Gurunya pun telah bersedia dari segi mental dan fizikal begitu juga dengan anak murid yang telah bersedia untuk menerima pembelajaran mereka pada hari ini.Saya lihat murid-murid tahun 1 kali ini lebih cerdik dan berani.Sebabnya saya sendiri sengaja masuk ke kelas tahun 1 waktu 'relief' untuk mendekatkan diri dengan mereka dan menguji mereka.Kalau adapun hanya 2/3 orang sahaja yang perlu diberikan bimbingan malah yang lain begitu lancar membaca.

Tahniah juga kepada cikgu Wan kerana dapat melaksanakan pengajaran dengan baik.Semoga usaha ini akan berterusan.

PENA KASIH:Bukan senang untuk menilai seseorang.............


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails