Saturday, January 8, 2011

TERSENTUH



Gambar ihsan.....
Hati ini mudah tersentuh terutama apabila melibatkan soal kematian.Tidak kiralah orang itu bangsa Melayu, cina mahupun India.Apabila melihat wajah anak-anak mereka tanpa disedari air mata akan bergenang dan mengalir.Itulah kelemahan yang ada pada diri saya.

Beberapa tahun yang lalu,salah seorang anak murid saya juga kehilangan orang yang tersayang.Anaknya pandai dan sering bertanya itu dan ini kepada saya.Berbangsa Cina dan ayahnya merupakan kenalan suami sewaktu di Buloh Kasap .Dia sering mengambil anaknya dan membawa anak kecilnya bersiar-siar di padang sekolah.Seminggu sebelum dia meninggal dunia, dia berjumpa dengan saya dan bercerita mengenai penyakitnya.Nampak di wajahnya akan kesakitan yang dialami.Akhirnya saya menerima berita kematiannya daripada isteri dan kini mereka telah berpindah ke Kuala Lumpur.Sekali lagi air mata saya tumpah melihat anak-anaknya yang masih kecil dan memerlukan kasih sayang daripada seorang ayah.

Hari ini, saya ke Kg Kuala Paya untuk menyampaikan sedikit bantuan daripada pihak sekolah kepada sahabat saya.Malangnya dia tiada di situ dan pintu rumah berkunci rapat.Saya dimaklumkan dia telah kembali ke rumahnya.Sekembali dari kampung, kami ke rumahnya.Alhamdulillah dapat bertemu dan ternyata sekali lagi air mata saya tumpah.Sedih melihat rakan saya yang kehilangan orang yang disayangi, tempat berlindung dan teman berbicara.Melihat wajahnya,saya faham dia masih terasa kehilangannya............masih mimpi katanya.Pagi seperti biasa bergurau dengan anak-anak sebelum ke sekolah dan kini tiada lagi .......
Lalu dia mengatakan dia perlu kuatkan dan tabahkan hatinya demi anak-anak.Saya faham apa yang sedang bergelora di hatinya.Akhirnya saya meminta izin untuk balik kerana tidak mampu untuk mendengar dia berbicara.............sedih.Semoga Ida, tabah menghadapi segalanya.

PENA KASIH :Hari ini...banyak betul air mata tertumpah......

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails