Thursday, October 20, 2011

SELAMAT BERCUTI DAN DEEPAVALI


Emmm.....keriangan jelas terpancar di wajah-wajah anak didik.Menghitung hari menantikan cuti.Mungkin penat agaknya disogokkan dengan ilmu-ilmu sebelum mereka menghadapi peperiksaan pada awal November.

Masing-masing bertungkus-lumus menghabiskan sukatan bagi memastikan anak-anak didik dapat menjawab soalan peperiksaan akhir tahun dengan baiknya.Seminggu bercuti sedikit sebanyak menjejaskan juga keputusan peperiksaan akhir tahun.Walaupun ingatan dan pesanan diberikan tapi biasalah kanak-kanak.Mereka leka apabila tiada teguran diberikan .Mereka bersahaja apabila kedua ibu bapa bersahaja.Mereka benar-benar cuti...cuti segala-galanya apatah lagi cuti buku.Itu yang mengerikan saya.Semua latihan dibekalkan tapi sudah semestinya ada yang tidak menyiapkan seperti yang diharapkan.Tidak bagi kerja rasa bersalah kerana mereka yang ingin belajar sudah tentu hendak membuat ulang kaji.

Di saat akhir, masih banyak kerja yang diberikan.Mereka mengeluh tapi apabila dipujuk mereka akur.Semuanya hendak berjaya, hendak pandai dan hendakkan hadiah.Saya telah berjanji kepada mereka yang mendapat keputusan yang terbaik akan mendapat hadiah daripada saya.Setiap kali ujian diberikan apabila pencapaian mereka meningkat,saya tetap berikan sesuatu untuk pelajar saya sebagai motivasi kepada mereka.Ganjaran kerana mereka bersungguh-sungguh dan berusaha untuk mencapai keputusan yang baik.

Hari ini, mereka riang....terutama pelajar India.Tersenyum ....senyum untuk menyambut ketibaan raya mereka.Apabila ditanya, mereka bercerita dengan penuh semangat.Saya mendengar.saya membiarkan dia bercerita.....

PENA KASIH :Selamat Hari Deepavali kepada pelajar-pelajar yang beragama Hindu...

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails