Monday, October 24, 2011

KELAWAR


Kelawar merupakan sejenis mamalia yang berubahsuai dan boleh terbang seperti burung.Bercerita tentang kelawar ni memang agak merimaskan saya.Bukannya apa...suka untuk duduk di atap rumah .Setiap kali solat di bilik tersebut akan keluarlah bunyi-bunyinya yang sedikit sebanyak menganggu konsentrasi saya ketika bersolat.

Akhirnya saya dan hubby mengambil keputusan untuk menghalau kelawar tersebut dari terus bersarang di atap rumah saya.Merosakkan syiling rumah saya dan juga mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan.
Apabila bertemu dengan Pak Agus yang sudi untuk menghalau kelawar, lafaz syukur muncul di mulut ini.Tak kiralah apa cara yang Pak Agus hendak buat, kami ikut sahaja.Lalu Pak Agus mengatakan dia sudah biasa melakukan kerja-kerja menghalau kelawar ini dengan cara menyembur racun.

Hari Sabtu tanpa menelefon, Pak Agus muncul di rumah kami bersama dengan adik iparnya.Dia melakukan kerja-kerja meracun kelawar dan mengambil masa yang begitu singkat sekali dengan upah sebanyak RM30.00 sahaja tapi hubby memberinya Rm50.00.

Mengenali Pak Agus melalui tampalan kertas di pokok-pokok untuk kerja-kerja membersihkan kebun.Sewaktu itu, hubby memang sedang mencari orang untuk meracun kebun yang tidak berapa luas tapi Pak Agus mengambil upah yang begitu murah sekali.Hubby tidak berkira kerana upah untuk meracun kebun yang seluas hampir dua ekar dengan racun yang disediakan oleh Pak Agus iaitu sebanyak RM 70.00 tapi hubby memberinya RM100.00.Pastinya itulah pertemuan kami dengan Pak Agus yang berkahwin dengan orang tempatan di sini .Dia sentiasa bersedia untuk memberikan bantuan kepada kami jika diperlukan terutama untuk menanam pokok getah dan menjaga kebun kami jika diperlukan.

Kini, tiada lagi bunyi kelawar di syiling....adakah dia sudah terbang meninggalkan sarangnya atau masih lagi berada di syiling tidak kami ketahui.Mudah-mudahan ianya pergi meninggalkan kami dan mencari tempat baru.

PENA KASIH :Baja tahi kelawar merupakan yang terbaik katanya......

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails