Monday, October 24, 2011

KENANGAN ITU.....

First day...minggu orientasi.Mata merah kerana baru lepas sesi dialog.Sedih apabila teringatkan family di kampung.

Hari terakhir minggu orientasi.....sempat disapa oleh lecturer.

Dah tak ingat nama senior ni........sesi soal jawab.Nasib saya baik kerana hanya air mata sahaja dapat menyelamatkan diri saya dari terus ditubi dengan pelbagai soalan.

Hari ini tergerak hati untuk membelek kembali gambar-gambar sewaktu mula menjejakkan kaki di MPKI.Masih teringat sewaktu minggu orientasi.Minggu yang dianggap paling membosankan, menakutkan dan benci.Boleh dikatakan begitu...

Saya agak lewat mendaftar tapi sudah dimaklumkan kepada pihak atasan akibat kelewatan mendaftar.Bukan disengajakan tapi menerima surat agak lewat.Walaupun kenangan itu sudah hampir 23 tahun yang lalu tapi kenangan itu masih segar lagi sehingga kini.Memang sukar untuk melupakan saat meninggalkan keluarga.Meninggalkan emak dan ayah.....Buat pertama kali berjauhan daripada keluarga tapi cita-cita yang saya idamkan sejak dari bangku sekolah lagi membuatkan saya nekad untuk pergi walaupun jauh.

Sepanjang perjalanan dengan ditemani oleh emak dan atok Senah,mata saya sentiasa berkaca dengan air mata...mampukah untuk saya menghadapi saat-saat untuk meninggalkan emak dan ayah?Itulah yang berlegar-legar di kepala saya.Mampukah saya untuk menjalani kehidupan berseorangan,berjauhan dengan emak dan ayah?Itulah yang bermain-main di kepala ini.Saya tetap bernekad untuk mengharungi segala-galanya tanpa di kelilingi orang-orang yang tersayang.

Minggu orientasi adalah minggu yang bukan dinanti-nantikan tapi perlu dihadapi.Suka atau tidaknya kita terpaksa lakukan setiap arahan mahupun permintaan.Pertama kali berjumpa dengan abang-abang senior, persoalan pertama ialah apakah perasaan awak apabila meninggalkan keluarga?Lalu air mata berjujuran mengalir tanpa diminta-minta.Terbayang wajah emak dan ayah.....tiada kata-kata yang dapat saya ucapkan selain linangan air mata sahaja yang memberikan jawapannya.Mereka terkedu melihat wajah saya.Selamat daripada ditanya dengan pelbagai soalan.Yes...saya suka apabila tiada soalan lagi untuk saya.Itulah nilai air mata pada seorang wanita.

Saya masih ingat lagi sewaktu berada di dewan besar MPKI.Salah seorang lecturer menyapa saya dan ingin berjumpa dengan saya.Masa itu semuanya takut dan mengangguk saja kerana bukan senang untuk seorang lecturer menyapa di saat minggu akhir orientasi.Anggukkan tanda setuju tapi saya tidak semudah itu untuk berjumpa.Ada prinsip diri saya sendiri.Ingat seperti kata-kata yang dilafazkan oleh one of my friends....'dia ni,jinak-jinak burung merpati'.Tapi kini, lecturer itu sudah meninggal dunia .Al-fatihah .....Semoga rohnya dicucuri rahmat.Amin.

Kenangan sewaktu mata pelajaran muzik,satu-satunya subjek yang bukan kegemaran saya.Memang tidak minat dan sehingga kini saya sudah pencen untuk mengajar muzik.Memang enjoy sebenarnya mengajar muzik tapi saya tidak minat.Pernah dipanggil oleh seorang pensyarah muzik apabila saya mereka pantun yang saya tidak ingat pembayangnya.... hanya maksud yang kini masih tetap diingat sampai bila-bila.Apa tidaknya kerana dengan maksud itu saya didenda untuk menyanyikan sebuah lagu untuk pensyarah tersebut.
.....................................................................
....................................................................
datang ke maktab mencari ilmu,
bukan tempat mencari pasangan.

Lepas ni masuk ke bilik saya.Suka ya, awak buat pantun macam tu.Macam perli aja.Saya terkedu.Setiap mata rakan-rakan memandang tepat ke wajah saya.Saya tunduk dan rasa malu.
"Apakah salahnya pantun saya tu, encik?"
"Emmm...awak ni macam perli aja...."
"Saya tidak berniat apa-apa ,encik.Sekadar suka-suka".
"Tak kira,lepas ni pergi ke bilik saya.Awak akan didenda..."

Lepas sahaja habis masa subjek tersebut ,saya ditemani kak Zah ke biliknya.Berdebar-debar kerana buat pertama kali dipanggil untuk didenda kerana pantun tersebut.Almaklumlah, ketika itu semuanya takut.Hendak tak hendak ,langkah demi langkah kaki ini berjalan menuju ke biliknya.
'Nyanyikan saya sebuah lagi..."
"Encik, saya memang tidak pandai menyanyi dan mulalah air mata berlinangan di pipi saya.Rasa hendak menjerit memanggil emak.Tapi saya tetap menahankan diri tapi air mata terus berjujuran mengalir tanpa henti-henti.....
Tewas juga lecturer tu...apabila melihat air mata saya.Lain kali jangan suka buat pantun yang bukan-bukan.Sehingga kini , pantun itu meninggalkan persoalan kepada saya.Kenapa lecturer tu begitu terasa dengan pantun yang saya buat.

Itu kenangan sewaktu di MPKI dan siapa sangka akhirnya saya bertemu dengan lecturer tersebut sewaktu dia menghantar anak saudaranya yang melangsungkan perkahwinan dengan saudara saya.Sempat juga dia hadir ke rumah saya yang bersebelahan dengan rumah saudara saya.Apabila saya sebutkan maksud pantun tersebut dia terus teringatkan saya....kuatnya pengertian pantun tersebut.Mungkin dia terperanjat melihat saya yang dahulu lain rupanya................Namun ,terima kasih atas ilmu yang diberikan kepada kami sewaktu menuntut di MPKI.Biarpun ianya sudah berlalu beberapa puluh tahun dahulu tapi kenangan itu masih segar lagi sehingga kini....sukar untuk melupakan saat-saat manis sewaktu bergelar guru pelatih dan kerana itulah saya tetap menyayangi kerjaya seorang guru walaupun pelbagai tranformasi dilakukan..

PENA KASIH : Ada kalanya kenangan itu begitu mengusik jiwa ini....Biarpun peristiwa itu sudah berlalu tapi ia tetap segar di ingatan ini.







No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails