Saturday, October 15, 2011

HTTA KUANTAN

Inilah pokok berdaun yang biasa kita lihat tapi kita tidak tahu yang ia begitu berguna untuk mereka yang menghidap batu karang....




Emak turut mencuba tetapi tidak tahan.......kan baik untuk kesihatan, mak.

16 tahun dahulu....saya pernah ke sini.Ketika itu, saya menetap di Maran,Pahang.Hari ini saya lalu blok tersebut sambil hubby menunjukkan Wad Melur.....masih ingat dan terus terbayangkan wajah anak lelaki.Itulah kali pertama saya menjejakkan kaki ke situ dan hari ini pula merupakan kali kedua saya hadir ke HTAA Kuantan.

Banyak perubahan yang telah berlaku di hospital tersebut setelah meninggalkan negeri Pahang.Hari ini, saya pergi melawat kawan yang pernah menjadi pemandu pelancong kami sewaktu kami ke Terengganu.Beliau terlibat dengan kemalangan jalan raya dan Alhamdulillah beliau semakin sihat.Semoga beliau tabah menghadapi saat diuji oleh Allah.Semoga isteri dan anak-anak serta keluarganya memberikan sokongan yang kuat kepada dirinya.

Kami sampai ke HTTA lebih kurang pukul 12.00 tengah hari dan waktu melawat sebenarnya pada hari minggu ialah jam 1.00 petang sehingga 8.00 malam.So,semasa menunggu waktu melawat sempatlah saya ,hubby, emak dan adik bersantai di tepi koridor hospital tersebut sambil berjalan-jalan di 'refleksiologi'.Uhhh....sakitnya kaki dan terus meninggalkan tempat tersebut sebaliknya melihat hubby berjalan bersahaja di tempat itu.Terdengar jeritan seorang budak lelaki menjerit kesakitan kerana memijak batu-batu tersebut.

Kemudian saya bergerak ke pintu utama masuk ke hospital.Sempat lagi saya menegur makcik yang berjalan seiringan dengan saya.Terus dia menunjukkan daun pokok bunga yang begitu baik untuk mereka yang menghidap batu karang.Lalu diajarnya saya cara untuk menggunakan daun tersebut.Dia memberitahu saya supaya merebus daun tersebut dengan 3 gelas air yang mengandungi 7 helai daun dan menjadikan air tersebut sehingga segelas.Baca selawat dan minum pagi dan petang.InsyaAllah..batu karang tersebut akan keluar bersama-sama dengan air kencing.Pernah terjadi kepada bapanya yang menghidap batu karang di buah pinggang dan hampir menjalani pembedahan.Tetapi doktor terperanjat kerana apabila 'scan' dilakukan batu karang tersebut tiada lagi.Lalu saya mengucapkan terima kasih kepada makcik tersebut atas maklumat tersebut.......hanya dengan bertegur sapa saya dapat ilmu daripada makcik tersebut untuk dikongsi kepada mereka yang menghidapi batu karang.Terima kasih, mak cik.

Lebih kurang pukul 3.00 petang, kami meninggalkan perkarangan hospital dan menuju ke 'Parkson' dengan tujuan membeli novel.Malangnya novel yang menjadi pilihan saya tiada..frust juga.Hubby pula membeli buku-buku keagamaan.....

Siapa sangka sejak saya meninggalkan rumah sewa saya di Tahang Rimau pada tahun 2001, saya bertemu dengan anak tuan rumah yang saya sewa......Bayangkan hampir 10 tahun tidak berjumpa dan tidak sangka pada hari ini saya bertemu dengan Azianty...SubhanaAllah....Allah mendengar doa dan rintihan hambaMu ini.Sejak seminggu yang lalu , hati saya begitu teringatkan anak Kak Eton dan hari ini di depan mata saya, saya bertemu beliau ketika saya ingin mencari surau untuk solat Zohor di Parkson.Syukur teramat sangat dan dia sempat bertanyakan hubby yang pernah mengajar 'tuisyen' untuk dirinya terutama subjek BI dan kini beliau memegang jawatan PTD di Putrajaya dan berada di Kuantan kerana berkursus selama 3 minggu.

Kali ini, saya bersama-sama dengan emak dan adik sahaja yang pergi.Semua anak-anak kami tinggal bersama tokyahnya.......Terharu saya apabila my son memaklumkan kepada saya yang dia sudah melipat kain, membasuh simen dan membersihkan rumah dan ke masjid.Semoga anak mama menjadi insan yang baik dan mama sentiasa mendoakan agar kedua-dua anak mama berjaya dalam hidup.

PENA KASIH :Sepanjang perjalanan ke Kuantan mengingatkan saya ketika berada di Pahang hampir 6 tahun.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails