Saturday, February 12, 2011

SERONOK



Kuliah yang paling bersantai dan tidak rasa tertekan.....seronok dan cara penyampaian yang menarik sekali.Lebih memahami naluri kita dan peringkat pembelajaran kami sesuai dengan usia kami.Boleh dikatakan satu-satunya kuliah yang begitu seronok....riuh tetapi masih berdisplin dan dapat mengawal keadaan.

Kalau minggu lepas, rata-rata mengatakan begitu tertekan dan ada yang memikir dua tiga kali sama ada untuk meneruskan pengajian atau berhenti setakat itu sahaja.Memang tidak dinafikan,peranan pensyarah dalam menyampaikan kuliah amat penting.Kalau penyampaian yang lebih kepada menekan kami yang masih lagi terawang-awang dengan perkataan baru sudah tentu merimaskan dan memeningkan kami.Apatah lagi, kami yang buat pertama kali mendengar istilah-istilah itu.Malah ada yang fobia dan tidak mahu diadakan 'presentation' kerana tertekan.Saya ada juga menyuarakan hasrat seperti itu sebaliknya suami ketawakan saya kerana hanya cara penyampaian pensyarah saya sudah 'give-up'.Namun, saya perlu tabahkan hati dan menempuh cabaran untuk berjaya.

Hari ini,saya rasa lebih bersemangat kerana dengan penyampaian yang menarik dan aktiviti yang menyeronok menambat hati rakan-rakan untuk meneruskan perjuangan bergelar pelajar sarjana.Hampir 5 jam berada di dewan kuliah terasa begitu pantas masa berlalu.Sedar tidak sedar, kami sudah sampai ke akhir kuliah hari ini.Kami juga perlu membuat 'assignment'yang ringkas tetapi menepati apa yang telah kami pelajari hari ini.Yang menariknya aktiviti kedua akhir ialah meminta kami melukis gambar apa sahaja tetapi berkaitan dengan diri sendiri.Lantas di fikiran saya, hanyalah sebuah rumah di hadapannya ada jalan besar dan dikelilingi pokok-pokok dan burung-burung yang berterbangan.Itulah yang hanya tergambar di kotak fikiran saya ketika itu.Berdasarkan daripada pengamatan saya, saya memang sukakan ketenangan dan kebahagiaan.Saya memilih suasana kampung sebagai sesuatu yang aman, damai dan indah sekali.Suasana yang tenang menjadikan hati kita juga tenang dan tidak serabut dengan pelbagai perkara yang mengusutkan fikiran kita.Kemudian,saya selitkan soal kebahagiaan.Dalam kehidupan ini, apa yang inginkan ialah sebuah keluarga yang bahagia.Itulah impian saya......dan saya sering berdoa agar kehidupan saya dan keluarga dilindungi daripada perkara-perkara yang tidak baik.InsyaAllah.....

Setelah saya melukis gambar, one of my friend(chinese) telah mentafsirkan lukisan saya itu.Dia mengatakan saya mempunyai sebuah keluarga yang bahagia dan makanan yang mencukupi.Saya hanya ketawa sahaja setelah mendengar tafsirannya itu .

Banyak sebenarnya yang saya pelajari hari ini, kita juga perlu 'allert' dengan setiap arahan yang diberikan agar penerimaan kita tidak bercanggah dengan kehendaknya.Memang menarik sekali....malah kita juga perlu mendengar arahan dengan teliti sebelum bertindak.
Saya juga perlu membuat dua assignment ringkas pada hari ini.......

PENA KASIH :Keseronokkan belajar itu amat penting untuk memotivasikan diri .

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails