Friday, February 18, 2011

SEPI SEKETIKA

Menyepi daripada menulis di blog ...bukan keputusan idgea tapi kesibukan dan keletihan.Semalam menghadiri bengkel pemantapan kurikulum bagi guru-guru penolong kanan kurikulum.Emmm...bila dah dengan bengkel dan slot-slot ceramah sudah tentu meletihkan....
Apataknya saya bukanlah orang yang boleh duduk diam dan mendengar sahaja.Saya lebih suka bergerak dan melakukan kerja daripada duduk dan mendengar sahaja.

Namun yang pastinya kali ini saya tertarik dengan slot yang ketiga...Plan-J.Dengan cara penyampaian yang mudah membolehkan saya memahami bagaimana hendak memberikan pendedahan kepada rakan-rakan setugas saya berkaitan dengan Plan-J.Plan-J bermaksud Piawaian latihan akademik negeri Johor.Hanya negeri Johor sahaja yang melaksanakan plan-J tersebut.Meletakkan jumlah latihan yang diberikan kepada semua murid mengikut aras yang telah ditetapkan .Perancangan yang tersusun rapi untuk memudahkan guru memberikan latihan kepada murid mengikut tajuk-tajuk HSP.....mudah tapi adakah ianya membebankan?Kalau dilihat daripada yang dinyatakan ia merupakan 'guide-line'guru untuk memberikan latihan kepada murid setiap hari.

Bagi memudahkan semua guru,pihak jabatan telah membekalkan cd kepada setiap sekolah untuk memudahkan guru mencetak dan mengisi sahaja jumlah latihan yang diberikan berdasarkan apa yang telah ditetapkan di peringkat jabatan.Walaupun pada peringkat awal mungkin mengelirukan tapi lama-kelamaan akan memudahkan kepada semua pihak dan hasilannya untuk murid-murid juga.

Banyak juga info yang diketahui sepanjang kursus ini........Agenda utama NKRA:Pra sekolah,LINUS,SBT dan Bai'ah.Agenda inilah yang perlu dilaksanakan di peringkat sekolah.Saya juga perlu mengetahui banyak perkara berkaitan dengan kurikulum dan tranformasi pendidikan .......................

PENA KASIH: Banyak yang kita tahu.................

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails