Tuesday, February 15, 2011

SAMBUTAN MAULIDUR RASUL

Setiap kali sambutan Maulidur Rasul diadakan, terbayang sewaktu berada di sekolah Agama Segamat.Suasana sambutan begitu meriah sekali.Pelbagai acara diadakan.Antaranya perarakan, membaca al-Quran,berzanji dan berselawat serta nasyid.

Walaupun ketika itu, kami masih kecil tapi kami tetap ke majlis gotong-royong yang diadakan di sekolah tersebut.Kami akan beramai-ramai menolong mengupas bawang ,menyiang itu dan ini untuk dimasak.Seronok apabila mengenangkan suasana seperti itu.Tapi kini aktiviti tersebut ada tapi tidak semeriah seperti dahulu.

Sejak beberapa tahun ini, kami sekeluarga akan ke Masjid Jamek Segamat untuk mendengar ceramah daripada jemputan khas.Saya gunakan peluang ini untuk bersama-sama mengikuti ceramah itu.Bukan senang untuk kita mendengar ceramah seumpama ini.

Hari ini,emak meminta saya membantu pihak masjid menguruskan soal makan tetamu.Seramai 10 orang dari kampung saya telah diminta membantu menguruskan pembahagian makanan kepada para hadirin yang datang.

Sempena dengan sambutan Maulidur Rasul inilah,banyak ceramah keagamaan yang akan kita dengar dan peluang inilah kita ambil untk menghayati sambutan Maulidur Rasul.Sekolah saya juga tidak ketinggalan mengadakan majlis tersebut di peringkat sekolah.Biasanya kami akan menjemput penceramah dari luar untuk memberikan ceramah kepada anak-anak murid sekolah ini.

PENA KASIH :Selamat Menyambut Maulidur Rasul...


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails